Centrul de Consultanță Legislativă a publicat pe pagina sa oficială un articol cu denumirea: ”Vis-a-vis de sesizarea nefondată a unor deputați ce ține de interimatul funcției de Prim-ministru”.
Potrivit experților, în sesizarea depusă de deputații liberali se explică precis care prevederi ale Constituției Republicii Moldova sunt încălcate în asigurarea interimatului de către premierul în exercițiu, Vlad Filat.
Iată ce spun experții juriștii de la Centrul de Consultanță Legislativă:
”Primo, autorii – deputați ai Partidului Liberal, sesizării privind interpretarea unor prevederi ale art. art. 98, 100, 101, 103, 106 din Constituţia Republicii Moldova, nu solicită și nici nu explică care norme sau care prevederi din Legea Supremă necesită a fi interpretate de Înalta Curte de Jurisdicție Constituțională așa cum o cere procedurile de jurisdicție constituțională.
Altfel spus, parlamentarii în cauză, nu indică expres care normă sau care sintagmă din Constituție nu este clară și trebuie interpretată, ci solicită Curții Constituționale să răspundă la cîteva întrebări cu privire la unele subiecte elementare cu privire la Legii fundamentale și hotîririle Curții.
Secundo, autorii sesizării fac referire la Hotărîrea Curții Constituționale nr.18 din 27 aprilie 1999 cu privire la interpretarea unor prevederi din art.101 din Constituţia Republicii Moldova, și respectiv la Hotărîre CC nr.16 din 24 aprilie 2000 cu privire la interpretarea unor prevederi din art.73, 82, 86, 94, 98, 100 şi 101 din Constituţia Republicii Moldova, care în linii generale explică că, potrivit art.101 alin.(2) din Constituţie (n.a. în redacția de atunci), după demisia Prim-ministrului, Preşedintele Republcii Moldova în mod obligatoriu numeşte Prim-ministru interimar pe unul din membrii Guvernului demisionat, care îşi va exercita funcţiile stabilite pînă la formarea noului Guvern.
Art.101 alin.(2) al Constituției, în redacția cînd Curtea Constituțională a dat această interpretare, pe lîngă situația cînd Prim-ministrul este în imposibilitate de a-şi exercita atribuţiile face referire la art.100 din Legea Supremă care distinge încă 4 situații diferite: demisie, demitere, incompatibilitate sau deces… .”
Continuare Centrul de Consultanță Legislativă