Dacă, din punct de vedere politic, integrarea europeană presupune democratizarea totală a actului de guvernare și eliberarea de orice formă meschină de șantaj rusesc, în plan economic, summit-ul de la Vilnius poate aduce Basarabiei, pentru început, intrarea în zona de comerț liber, neîngrădit de taxe vamale.
Iata de ce consider absolut necesară buna informare a cetățeanului Republicii Moldova cu privire la avantajele reale ale integrării europene, mai ales cele de natură economică, într-o vreme în care isteria comunistă de origine rusească și-a consumat o nouă farsă pe străzile Chișinăului.
Vorbeam, într-un articol precedent, despre faptul că Uniunea Europeană înseamnă pentru Basarabia și intrarea în zona de comerț liber european, cu urmări reale și consistente în ceea ce privește vandabilitatea produselor basarabene, care nu vor fi excluse de la raft pe criterii subiective, revanșarde, așa cum este cazul regimului aplicat de Rusia vinului basarabean.
Practic, dacă summit-ul de la Vilnius va marca parafarea de către Republica Moldova a acordurilor de asociere și a celui de liber schimb, acest lucru va însemna, în viitorul apropiat, posibilitatea eliminării restricțiilor tarifare pentru produsele basarabene în interiorul Uniunii Europene.
Acest eveniment va marca creșterea vânzării produselor din Republica Moldova pe piața comună europeană, act economic urmat de creșterea numărului locurilor de muncă datorat unei foarte probabile creșteri a cererii de produse basarabene în Europa.
Practic, conform unor documente ale Guvernului de la Chișinău, situația vânzărilor de produse din Republica Moldova în afara granițelor este următoarea, pentru primele nouă luni ale anului 2013: din valoarea totală a mărfurilor exportate (reprezentând 1719399.7 mii dolari SUA), 45,97% (adică 790410.8 mii dolari SUA) sunt exportate în Uniunea Europeană, iar numai 40,11% (însemnând 689719.7 mii dolari SUA) sunt vândute în țările Comunității Statelor Independente (CSI).
Iată, deja, în conformitate cu documentele oficiale, o mare minciună rusească este dezamorsată chiar fără a aduce în discuție necesitatea parafării acordurilor de la Vilnius. Mărfurile basarabene nu sunt cumpărate, în principal, de țările CSI și, în special de Rusia. Marele „prieten” mincinos de la răsărit importă doar un total de 28,35% din totalul de 40,11% de mărfuri basarabene vândute în CSI. În timp ce România, o țară cu un produs intern brut infinit mai mic decât al Rusiei, dar care este legată indisolubil de Basarabia, importă 17,75% din totalul mărfurilor basarabene vândute în Uniunea Europeană. Adică virează în bugetul Basarabiei mai mult de jumătate din banii aduși de Rusia prin cumpărarea produselor basarabene.
Și asta, rețineți, în condițiile în care, actualmente, produsele basarabene sunt taxate suplimentar la intrarea în Uniunea Europeană și, implicit, în România !
Dacă la Vilnius se va parafa cele două documente și dacă vom grăbi, apoi, semnarea acestora, mărfurile basarabene nu vor mai suporta, în prețul lor, taxe vamale la intrarea în UE. Ceea ce le va face mai ieftine și, implicit, mai atractive pentru cumpărătorul din România și Europa, în general. Volumul vânzărilor va crește proporțional, mai mulți bani vor intra în Republica Molodova, economia basarabeană va fi stimulată să producă mai mult și, pentru asta, va avea mai nevoie de mai mulți lucrători.
În aceste condiții, piața rusească va rămâne o mică tonetă pentru comerțul extern al Basarabiei, iar amintirea șantajului prohibiționist aplicat de ruși vinurilor basarabene va deveni o glumă de povestit nepoților. Așadar, dacă în Uniunea Europeană respecți standardele de calitate, produsele nu vor fi excluse de la raft pe criterii ce țin de neînțelegerile sau nesupunerile șefilor de state.
Autor: Ioan Popescu