Fundația Universitară a Mării Negre a publicat raportul „Evoluţiile economice – mersul implacabil al integrării României cu Rep. Moldova”, alcătuit de expertul Petrișor Peiu.
Raportul expertului Petrișor Peiu subliniază că economia Rep. Moldova a stagnat. În 1990, valoarea PIB/capita a acesteia era de 3300 USD (PPP), iar astăzi valoarea sa este de 3800 USD/capita. În comparație, România avea în 1990 un PIB/capita de 5650 USD; astăzi valoarea indicatorului a ajuns la 13300 USD.
Astfel, în timp ce România și-a crescut PIB/capita cu peste 115% în ultimii 25 de ani, Rep. Moldova a crescut acest indicator cu puţin peste 15%. Potrivit documentului, Rep. Moldova i-au lipsit două lucruri: garantarea securităţii (NATO) şi includerea într-o grupare politico-economică performantă (UE).
În ceea ce privește legăturile economice, datele arată că ponderea CSI atât în ceea ce privește importurile, dar și exporturile a scăzut; de exemplu, ponderea CSI (exporturi) era de aproape 70% în 1997 (608 mil. USD), iar a UE de 21% (185 mil. USD); în 2013 ponderea CSI a scăzut la 37,5% (900 milioane USD), iar cea a UE a crescut la 50% (1,2 miliarde USD).
În ceea ce privește investiţiile străine directe, ca număr de întreprinderi cu capital străin, România deţine primul loc cu 1.381 (16% din total), urmată de Italia cu 1.013 (11%), Turcia cu 977(11%) şi Rusia cu 863 (10%).
Investiţiile străine în economia R. Moldova vin în proporţie de 78% din ţările UE, 12 % din ţările CSI, 6% din SUA şi 3% din Turcia; „Această repartiţie indică o puternică dependenţă de investiţii străine din ţările frontului euro-atlantic (UE + SUA+ Turcia)”, se arată în document.
Potrivit sursei, putem înțelege că:
1. „Rep. Moldova are evoluţii foarte lente (în raport cu spaţiul fostei URSS) dar evidente, trecând în mod cât se poate de clar de la o dependenţă economică de ţările CSI (Federaţia Rusă în special) la o preponderenţă economică a UE (evoluţie determinată în primul rând de intrarea României în UE în 2007)”;
2. „Ponderea României în ansamblul comerţului exterior al Rep. Moldova a crescut şi România a ajuns pe locul 2 în ansamblul partenerilor de export, respectiv de import al republicii”;
3. „Tendinţele de evoluţie sunt clare şi pe o perioadă de 5 ani, România va deveni principalul partener comercial al Rep. Moldova, devansând Federaţia Rusă”;
4. „Numărul de investiţii româneşti este în creştere accentuată, ca, de altfel, şi amploarea acestora, datorită deciziei pe care conducerile marilor companii multinaţionale prezente în România au luat-o de a aloca Rep. Moldova o componentă separată”.
Raportul constată că între România și Rep. Moldova se conturează deja o integrare economică puternică, având în vedere că limba și cultura de business sunt comune, cele două economii sunt complementare, iar în România se şcolarizează, la diferite niveluri, mii de specialişti în economie, inginerie etc.
În plus, pe măsură ce Rep. Moldova se va apropia instituţional de UE, investiţii străine importante din UE vor veni prin intermediul filialelor din România, iar proiectele energetice recent anunţate vor face să crească gradul de corelare a economiei Rep. Moldova cu cea a României.
Din punct de vedere politic, Rep. Moldova are în faţă două mari alternative: aderarea în următorii 15-20 de ani la UE sau unirea cu România. Al treilea scenariu, şi anume oscilarea între UE şi Uniunea Economică Euro-Asiatică sau chiar integrarea în cea din urmă nu are nici un suport real.
Integrarea în UE va aduce costuri economice şi politice mari pentru Rep. Moldova; „după modelul ţărilor estice integrate, R. Moldova va suferi o compresie de până la 20% a PIB-ului. Această scădere economică virtuală se poate compensa numai din investiţii străine, dar acestea nu vor veni în absenţa unei garanţii de securitate pe care Rep. Moldova nu o are şi nu o va avea (este un stat neutru care nu doreşte să devina membru NATO); in toate celelalte ţări estice, boom-ul investiţional a apărut numai după aderarea la NATO (peste trei sferturi din stocul total de investiţii străine)”, se arată în raport.
În plus, fără un aport investițional masiv, „de minim 2,5 miliarde USD anual, economia Rep. Moldova nu va putea face față unei pierderi de 1,5 miliarde USD de PIB care va fi asociată restructurării economiei;
Practic, integrarea R. Moldova în UE, într-un orizont de 15-20 ani se va face cu stat depopulat (probabil 2 milioane locuitori din cauza emigrării) cu o economie redusă la două treimi din cea actuală”.
Reunificarea cu România – costuri și beneficii
Redăm mai jos costurile și beneficiile reunificării celor două state, conform documentului deja citat:
„1.Dacă Rep. Moldova și România s-ar reunifica, costurile procesului ar fi mari (între 70 și 90 de miliarde USD în următorii 20 ani), dar suportabile pentru România. În plus, Rep. Moldova ar primi, dintr-o dată, statutul de garantare a securității (umbrela NATO) cât și statutul politico-economic de teritoriu UE;
2. Procesul investițional se va extinde rapid (1-3 ani) din România spre Rep. Moldova, toate multinaționalele prezente în România ar expanda încă o șesime de noul teritoriu;
3. Fermierii din Rep. Moldova, în baza politiciii agricole comune (PAC), ar fi conectați imediat la subvențiile UE, de minim 136
euro/hectar;
4. Firmele din Rep. Moldova vor avea acees imediat la infrastructura României: tratament fiscal, ajutor de stat, legislație europeană;
5. Cetățenii cu nevoi ar avea conectare imediată la sistemul social de tip european, cu venit minim garantat;
6. În compensație, pe o perioadă scurtă de timp (1-2 ani) inflația va fi ridicată și prețurile vor crește rapid, ca urmare a procesului de convergență”.
Având în vedere evoluția dintre cele două state și costurile aderării Rep. Moldova la UE, una dintre recomandările expertului Petrișor Peiu este „să controlăm procesul de integrare (al Rep. Moldova cu România, n.n.), îl accelerăm, îi reducem costurile și îl facem suportabil”. Totodată, expertul constată că autoritățile României pun numeroase bariere care fac descurajează investitorii români să intre pe piața Rep. Moldova.
Vă invităm să citiți raportul „Evoluţiile economice – mersul implacabil al integrării României cu Rep. Moldova” aici.