În ziua a 4-a a școlii de vară „Noi – cetățeni interactivi ai Europei” participanții au avut ocazia să asiste la o expunere privind metodica predării limbii române, realizată de Helga-Iuliana Oprea, asistent universitar la Catedra de limba română a Facultăţii de Litere, Universitatea din Bucureşti, unde au fost prezentate principalele probleme ce țin de cultivarea limbii române având în vedere specificul activității didactice ale celor prezenți. „Le doresc să plece de aici cu un bagaj de cunoștințe care să le asigure cultivarea în cele mai bune condiții a limbii române și le doresc să aibă mult succes cu elevii, studenții pe care-i pregătesc să devină la rândul lor preocupați de acest aspect al cultivării limbii române, pentru a nu se degrada și pentru a valorifica cele mai interesante și mai importante aspecte actuale”, a declarat pentru Info Prut doamna asistent universitar Helga-Iuliana Oprea.
Participanții la discuție au avut ocazia să compare cele două sisteme de învățământ din Ucraina și România, ajungând la concluzia că sistemul educațional al statului ucrainean este unul profund antiromânesc: „Manualele editate de autoritățile de la Kiev pentru școlile românești conțin greșeli sistematice de sintaxă și ortografie. De exemplu, ni se impune să pronunțăm greșit denumirea orașului Cernăuți, recomandându-se pronunțarea unei variante cu „ț” moale, ceea ce este practic imposibil și total greșit. Abecedarele editate în România sunt interzise, iar cele existente în biblioteci sunt sustrase de autorități. De aceea, profesorii sunt puși în situația de a face față singuri acestui sistem educațional deocheat. De asemenea, nu trebuie să omitem faptul că predarea limbii române se desfășoară într-un mediu lingvistic străin, în cea mai mare parte slavon. Aceasta este cea mai mare provocare a profesorilor de limbă română. În prezent Ucraina duce o politică lingvistică de a schimba structura și conținutul limbii materne a românilor”, a subliniat doamna academician Alexandrina Cernov.
Profesorul Ilie Luceac din Cernăuți a ținut să menționeze importanța școlilor de vară, a cursurilor de pregătire profesională pe care le oferă România profesorilor din regiunile istorice înstrăinate. „Situația sistemului educațional din Ucraina este de-a dreptul una penibilă sub toate aspectele, astfel comediile lui Alexandri sunt puse pe același palier cu Divina Comedie a lui Dante Alighieri ca elevul sau studentul să nu mai poată face diferența între literatura universală și cea română”.
În cele patru zile ale școlii de vară, participanții nu au avut ocazia să se întâlnească cu reprezentanții instituțiilor responsabile de relația cu românii din afara granițelor. Singurul oficial prezent la discuții a fost subsecretarul de stat în cadrul Departamentului pentru Relații Interetnice, Sali Negiat.
Foto: Sergiu Dan