Aeroportul Internațional Chișinău a revenit, oficial, în gestiunea statului. Anunțul a fost făcut luni, 3 aprilie, de Maia Sandu, președintele Republicii Moldova.
Șefa statului a solicitat în acest context autorităților revizuirea taxei aeroportuare de 9 euro pentru fiecare pasager, dar și mai multe rute aeriene la prețuri accesibile pentru cetățenii Republicii Moldova.
„Solicit instituțiilor statului să se asigure că bunul preluat este inspectat și neregulile depistate sunt documentate. Solicit să fie revizuită taxa de 9 euro per pasager în sensul reducerii maxime a acestei taxe. Solicit APP-ului, Administrației Aeroportului să asigure funcționarea optimă, de acum înainte, așa încât cetățenii să beneficieze de mai multe rute, spre mai multe destinații, la prețuri accesibile. Aeroportul nu este un simplu bun al statului, aeroportul trebuie să devină un nod regional care asigură infrastructura necesară pentru ca R. Moldova să se conecteze mai mult la spațiul economic european”, a declarat Maia Sandu în cadrul unui briefing susținut la Aeroportul Internațional Chișinău.
Totodată, șefa statului a reamintit că în anul 2013, prin tranzacții mincinoase, fugarul Ilan Șor, susținut de oligarhul Vlad Plahotniuc, a furat de la cetățeni Aeroportul Internațional Chișinău luându-l în concesiune pentru 49 de ani. Ca urmare a acestei tranzacții, statul a pierdut venituri în valoare de 1,6 miliarde de lei.
„Au trecut 9 ani. În acești ani cetățenii Republicii Moldova au dat hoților un răspuns clar că R. Moldova nu este de vânzare. Am reușit să ne mobilizăm, am dus o luptă politică dură, a trebuit să mergem în instanțe ca, într-un final, să ne asigurăm că Aeroportul Chișinău este recuperat de la hoți. Azi se face dreptate. Aeroportul Chișinău este, din nou, al statului, adică al cetățenilor”, a subliniat președintele R. Moldova.
Potrivit șefei statului, instituțiile responsabile trebuie să investigheze toate neregulile făcute în această perioadă la aeroport, iar persoanele implicate în acestea să fie trase la răspundere.
Menționăm că Aeroportul Internațional Chișinău a fost concesionat companiei Avia Invest, în condiții suspecte, în 2013, pentru o perioadă de 49 de ani. Firma a fost fondată cu 28 de zile înaintea tranzacției şi era controlată de fugarul Ilan Șor. Compania concesionară s-a angajat să investească aproape 250 de milioane de euro în modernizarea aeroportului, dar acest lucru nu s-a întâmplat.
În iulie 2020, Agenția Proprietății Publice a anunțat rezilierea contractului de concesiune motivând că Avia Invest nu a executat obligațiile contractuale. Drept răspuns, firma Komaksavia Airport Invest din Cipru, ce deține 95% din acțiunile Avia Invest, a dat în judecată Republica Moldova la Curtea de Arbitraj de la Stockholm, cerând despăgubiri de 855 de milioane de euro.
Tribunalul de la Stockholm a respins în vara anului 2022 cererea îndreptată împotriva Republicii Moldova. La sfârșitul lunii noiembrie 2022, Curtea de Apel Chișinău a decis rezilierea contractului de concesiune a aeroportului. Decizia a fost contestată la Curtea Supremă de Justiție.