Școlile românești din regiunea transnistreană sunt folosite ca instrumente de confruntare politică și elemente de distragere a atenției mediatorilor și partenerilor internaționali de la alte probleme mai importante în agenda actuală a discuțiilor dintre autoproclamata republică nistreană și Chișinău. Acestea sunt concluziile așa-zisului minister de externe de la Tiraspol, care a emis joi o declarație cu privire la statutul școlilor românești din regiunea separatistă.
,,Partea transnistreană a trimis în mod repetat părții moldovenești solicitarea de a realiza monitorizarea comună a școlilor moldovenești în grafie latină care funcționează în Transnistria. S-a ajuns la un acord comun cu privire la acest subiect pe 01 octombrie 2013, în urma unor întâlniri de lucru a unor grupuri de experți în educație. Cu toate acestea, până în prezent, Republica Moldova, din motive neclare, nu a pus în practică aceste acorduri”, se scrie în declarație.
Tiraspolul acuză Chișinău de indiferență și neglijare față de situația școlilor românești din regiunea separatistă. ,,În ciuda contextului absenței unei soluții din partea Chișinăului și a neglijării recomandărilor internaționale, a atitudinii absolut indiferente cu privire la situația dificilă a copiilor, a încălcării legilor din rmn, autoritățile de la Tiraspol nu au permis în ultimii doi ani întreruperea actului educațional în aceste instituții, se arată în declarația așa-zisului minister de externe.
Autoritățile de la Tiraspol consideră că factorii politici de la Chișinău, precum și directorii de școli românești denaturează starea actuală a problemei și emit în mass-media declarații nefondate și insinuări care produc confuzie.
InfoPrut amintește că în regiunea transnistreană funcționează opt instituții cu scrisul în baza grafiei latine: Liceul teoretic „Lucian Blaga” din Tiraspol, Liceul teoretic „Alexandru cel Bun” din Tighina, Liceul „Mihai Eminescu” din Corjova (cu elevi din Dubăsari), Liceul „Evrica” din Râbniţa, Liceul „Ştefan cel Mare” din Grigoriopol (cu sediul la Doroţcaia), Gimnaziul Corjova, Gimnaziul Roghi şi Şcoala-internat din Tighina. Acestea se confruntă cu nenumărate dificultăți venite din partea autorităților separatiste, precum blocarea conturilor din bancă, tăierea utilităților, amenințarea părinților ai căror copii învață în cadrul acestor școli, supraveghere și control din partea miliției transnistrene.