Ministrul Justiției de la București a dispus Corpului de Control al Ministrului în data de 14 decembrie 2015 efectuarea unei acțiuni de control al activității Autorității Naționale pentru Cetățenie (ANC). Controlul dispus s-a finalizat în 12 februarie 2016, prin redactarea unui raport. Potrivit documentului, în perioada 06.11.2015 – 03.03.2016, Comisia pentru Cetățenie a examinat 7794 de cereri, față de 19531 de cereri analizate în aceeași perioadă din 2014-2015, față de 22313 în același interval din 2013-2014 și 21275 din 2012-2013.
Principalele concluzii ale raportului se referă la:
Probleme de legalitate
Vicepreședintele ANC a delegat, fără motivare, dreptul de semnătură pentru și în numele vicepreședintelui, pe perioade nedeterminate, unor șefi de serviciu/șef de birou/directori, cu invocarea greșită a reglementărilor aplicabile. Conform Regulamentului de Organizare și Funcționare (ROF) al ANC, numai președintele poate să delege dreptul de semnătură, motivat, vicepreședinților.
S-au constatat încălcări ale Regulamentului de evaluare a activității profesionale a angajaților, precum și ale dispozițiilor referitoare la promovarea în funcții de conducere.
Prin mutarea a două posturi aferente funcției de personal de specialitate juridică asimilat judecătorilor și procurorilor de la Serviciile Elaborare proiecte de ordin ale Președintelui ANC, respectiv de Consiliere și relații publice, în cadrul Serviciului Juridic și Contencios, s-au încălcat dispozițiile art. 1 alin. (4) din ROF ANC, potrivit cărora ”Organigrama, regulamentul de organizare și funcționare și statul de funcții ale ANC se aprobă prin ordin al Ministrului Justiției”. În consecință, s-a modificat implicit statul de funcții al ANC, fără a exista vreun ordin al Ministrului Justiției care să justifice legalitatea unei astfel de măsuri.
Probleme de eficiență instituțională
Corpul de Control a constatat întârzieri foarte mari în soluționarea cererilor de cetățenie în majoritatea dosarelor examinate, în condițiile în care termenul prevăzut de lege este de 5 luni. Timpul mediu de procesare și soluționare a cererilor de acordare/redobândire a cetățeniei române în raport cu prevederile art. 11 din Legea cetățeniei române nr. 21/1991, cu modificările și completările ulterioare, nu a fost respectat. De exemplu, pentru perioada 2013-2015, situația se prezintă astfel: în 2013, timpul mediu a fost de 18,21 luni; în 2014, timpul mediu a fost de 14,63 luni; în 2015, timpul mediu a fost de 9,6 luni.
Probleme de ordin administrativ
Biroul pentru Depunerea Jurământului, Evidențe și Retragere Cetățenie este subdimensionat.
Membrii Comisiei pentru Cetățenie soluționează lucrări și în alte structuri din ANC, fapt ce îngreunează activitatea Comisiei.
Secretariatul Tehnic al Comisiei – înregistrări dosare funcționează deficitar.
Disfuncții în procesele de management
ANC a contractat o firmă privată de pază, deși instituția poate să beneficieze de servicii de pază ale Jandarmeriei Române, ceea ce ar reduce costurile aferente.
S-a constatat existența unui climat organizațional conflictual și o lipsă de comunicare între managementul superior și angajați.
Deși încheierea de procese-verbale ale ședințelor de depunere a jurământului este oportună din perspectiva ulterioarelor reclamații sau în cazuri în care se solicită retragerea cetățeniei (de pildă, în baza unor suspiciuni asupra corectitudinii cu care s-au evaluat solicitanții, inclusiv cunoașterea limbii române), s-a constatat că aceasta nu se realizează în practică.
Probleme de comunicare publică și transparență
Regulamentul de ordine interioară, precum și rapoartele anuale de activitate nu erau publicate pe site-ul instituției.
S-a constatat informarea deficitară a solicitanților cu privire la stadiul dosarelor de cetățenie. Spre exemplu, secțiunea Stadiul dosarului pe site-ul ANC nu conținea toate informațiile relevante pentru beneficiari între etapa de depunere a dosarului, cea a termenelor procedurale, respectiv cea a soluționării acestuia.
Au fost încălcate prevederile regulamentare privind promovarea în funcții de conducere. Într-un caz, numirea s-a făcut fără să se țină cont de rezultatele evaluării celui în cauză. Astfel, deși pentru promovare era nevoie de calificativul Foarte Bine, persoana promovată primise doar calificativul Bine. În plus, s-a constatat că nu au fost respectate dispozițiile regulamentare privind contestațiile. De pildă, o contestație a fost admisă de Vicepreședintele ANC fără respectarea Regulamentului, care prevede că soluționarea contestației se realizează de către un alt director care nu a făcut evaluarea inițială, respectiv fără motivarea admiterii/respingerii contestației.
Prin mutarea a două posturi aferente funcției de personal de specialitate juridică asimilat judecătorilor și procurorilor de la Serviciile Elaborare proiecte de ordin ale Președintelui ANC, respectiv de Consiliere și relații publice, în cadrul Serviciului Juridic și Contencios, s-au încălcat dispozițiile art. 1 alin. (4) din ROF ANC, potrivit cărora ”Organigrama, regulamentul de organizare și funcționare și statul de funcții ale ANC se aprobă prin ordin al Ministrului Justiției”. În consecință, Vicepreședintele ANC a modificat implicit statul de funcții al instituției, fără a exista un ordin al Ministrului Justiției care să justifice legalitatea unei astfel de măsuri.
Ministrul Justiției de la București anunță că va sprijini ANC prin măsuri care vor conduce la eficientizarea activității acestei instituții.