Republica Moldova intră în “zodia” hidrocarburilor, după ce compania americană Frontera Resourses a semnat marţi un contract de concesiune cu Guvernul de la Chişinău.
După cum informează sursele companiei, contractul vizează explorarea, producţia şi dezvoltarea resurselor de hidrocarburi din Republica Moldova, potrivit London South East.
Frontera Resourses va avea dreptul exclusiv de a explora şi de a dezvolta resursele de hidrocarburi pe o suprafaţă de peste 1 milion de hectare în sudul Republicii Moldova, însă suprafaţa totală de teren concesionată însumează peste 3 milioane de hectare.
Perioada de concesiune – 50 de ani. Managerii companiei au declarat că, iniţial, vor demara o fază de explorare, care este posibil să se întindă pe durata a 10 ani.
„Frontera este foarte încântată să încheie acest acord cu Guvernul Moldovei”, a declarat Steve Nicandros, directorul executiv al companiei.
„Acordul nostru reprezintă o nouă etapă a investiţiilor americane în sectorul de petrol şi gaze din Republica Moldova şi semnifică, de asemenea, începutul unui efort concentrat de a ajuta statul în obţinerea independenţei energetice pe baza potenţialului său în materia resurselor neexploatate”, a adăugat Nicandros.
Contractul semnat cu Guvernul de la Chişinău a fost negociat prin intermediul filialei companiei care activează pe flancul estic al Europei, Frontera Resourses International LLC.
Frontera Resourses, înfiinţată în 1996, a apărut în analizele economice legate de fostele republici sovietice în 2015, fiind considerată o corporaţie care ar putea reduce dependenţa de gazul rusesc. La acea dată, Frontera Resourses activa în Georgia, iar SUA anunţau lansarea unui parteneriat cu această companie, care operează pe pieţele emergente.
Strategia Frontera este aceea de a căuta oportunităţi în bazinele cunoscute din întreaga lume ca fiind purtătorare de hidrocarburi şi unde contextele geopolitice sau economice au dus la izolarea lor într-o periferie a intereselor sau la un stadiu de subdezvoltare.
În prezent, compania exportă petrol din Georgia, folosind pentru transportul pe piaţa internaţională căile ferate şi portul georgian Batumi, de la malul Mării Negre.