Serviciul Vamal al Republicii Moldova și Direcția Generală a Vămilor din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală din România au implementat Proiectul pilot e-Customs în cadrul Programului EU4Digital, finanțat de Uniunea Europeană.
Proiectul respectiv a cuprins schimbul automat de informații prin intermediul sistemului SEED (Schimbul Electronic Sistematic de Date) între autoritățile vamale din Republica Moldova și România.
„Conform scenariului agreat de părți, în cadrul pilotului, în perioada 24-25 martie 2022, în decurs de 24 de ore, la punctul de trecere a frontierei Leuşeni – Albiţa, administraţiile vamale participante au realizat schimb de date electronice privind mijloacele de transport fără marfă. Proiectul pilot e-Customs a fost conceput după un pilot de succes desfăşurat anterior între Lituania şi Belarus şi pe baza de peste zece ani de experienţă în utilizarea aplicaţiei SEED pentru schimbul de date vamale din Balcanii de Vest.
După finalizarea Proiectului pilot, experții Uniunii Europene vor elabora o listă de recomandări cum poate fi implementată soluția SEED, acestea urmând a fi transmise şi Comisiei Europene. Astfel, în urma testării aplicaţiei SEED, se va putea analiza oportunitatea utilizării acesteia pentru schimbul electronic de date vamale, în format mai extins, inclusiv pentru mijloace de transport cu marfă”, se arată într-un comunicat al Serviciului Vamal din R. Moldova.
Aceeași sursă mai notează că urmare a respectivului proiect, dezvoltarea și extinderea schimbului automat de informații vamale va crește productivitatea funcționarilor vamali și va asigura accelerarea traficului transfrontalier de mărfuri și mijloace de transport.
De asemenea, autoritățile vamale din Republica Moldova și România au semnat un Memorandum de înțelegere care prevede în mod expres categoria și cerințele setului de date pentru schimbul automat. Astfel, în urma acestui proiect, administrațiile vamale vor lua în considerare posibilitatea extinderii utilizării soluției la alte puncte vamale pentru a facilita trecerea frontierei.