Construcția stației back-to-back de la Vulcănești de 600 MW nu mai este justificată tehnic și economic. Aceasta este concluzia unui studiu al Băncii Mondiale, prezentat astăzi în cadrul unei mese rotunde, la Ministerul Infrastructurii și Dezvoltări Regionale de la Chișinău.
Experții spun că beneficiul major al acesteia, de integrare în piața europeană unică de energie electrică, a dispărut, odată cu sincronizarea în regim de urgență a sistemelor electroenergetice ale Ucrainei și Republicii Moldova cu Sistemul de Energie Continental European ENTSO-E.
În opinia autorilor, analizele arată o valoare actuală netă negativă, de cel puțin 272 de milioane de euro, ceea ce denotă că beneficiile potențiale ale proiectului nu depășesc costurile, fapt ce nu mai justifică implementarea acestuia.
Totodată, autorii susțin că investiția alternativă în construcția noii linii electrice aeriene (LEA) de 400 KW Bălți-Suceava, care pe lângă faptul că arată o valoare netă pozitivă de cel puțin 29 de milioane de euro, va avea, de asemenea, un rol semnificativ în asigurarea securității aprovizionării cu energie electrică.
În același timp, analizele studiului au confirmat necesitatea și importanța construcției, în continuare, a LEA de 400 KW, Chișinău-Vulcănești, indiferent de existența sau inexistența stației BtB.