În lunile mai-iunie, Chişinău şi Tiraspol vor implementa patru proiecte comune în domeniul umanitar şi social, a declarat, joi, în cadrul unei conferinţe de presă, vicepremierul pentru reintegrare, Eugen Carpov, transmite Agenția de Știri Info-Prim Neo.
În cadrul unuia dintre programe mai mulţi copii de pe malul drept al Nistrului îşi vor petrece vacanţa pe maul stâng şi invers. „Este vorba de 100 copii de pe malul drept şi 100 de copii de pe malul stâng, care vor efectua un schimb, astfel ca să stabilească legături”, a spus Eugen Carpov.
Un alt proiect ţine de ocrotirea sănătăţii, combaterea unor maladii aşa ca tuberculoza, SIDA şi altele. „Aici la Chişinău avem proiecte, programe, sprijin internaţional pentru combaterea acestor maladii şi cu siguranţă putem să extindem proiectele respective şi pe malul stâng. Un aspect comun va ţine de vaccinare şi aici avem mult ce discuta”, a spus vicepremierul.
Un alt proiect se referă la fluidizarea circulaţiei rutiere, în primul rând pe podul aflat în localitatea Gura Bâcului. În cadrul unor întrevederi ale experţilor s-au evaluat investiţiile necesare pentru ca acest pod şi căile adiacente să fie reabilitate pentru ca traficul să fie reluat.
Al patrulea proiect se referă la simplificarea procedurilor de trecere prin posturile vamale interne de control pentru perioada estivală, când populaţia ar putea să circule de pe malul drept pe cel stâng pentru a merge la Marea Neagră în Ucraina etc.
Reluarea legăturii telefonice fixe este încă un proiect, dar va cuprinde o perioadă mai lungă. Referitor la circulaţia trenurilor de pasageri, Eugen Carpov a spus că acum, după ce a fost reluată circulaţia marfarelor, nu există obstacole. „Probabil acum problema se va pune prin prisma unei eficienţe economice, şi anume dacă există un flux de pasageri, care este fluxul, unde este fluxul mai mare sau care sunt preferinţele populaţiei. Calea Ferată este un agent economic care trebuie să analizeze aspecte economice şi să vină cu propuneri”, a menţionat vicepremierul.
Circulaţia marfarelor prin regiunea transnistreană a fost reluată după o pauză de 6 ani. Primul tren a pornit joi, 26 aprilie 2012, din Râbniţa spre Ucraina. Acesta a fost încărcat cu marfă în valoare de 15 milioane de lei – 2004 tone de produse de oţel confecţionate la Uzina metalurgică din Râbniţa. Circulaţia trenurilor marfare a fost stopată în 2006. Acum companiile nu vor mai plăti pentru circulaţia mărfurilor pentru cele 400 de kilometri de drum.