,,Unirea, aşa cum am mai spus, este o problemă care începe în spaţiul civic din România şi începe odată cu mass-media, cu recucerirea spaţiului demnităţii naţionale din mass-media şi în manualul de istorie. Sunt pline aceste zone de omisiuni şi de falsităţi. Deasemenea, spaţiul din Republica Moldova stă sub o gravă ameninţare în ceea ce priveşte educaţia naţională şi toate acestea trebuie să devină politică de stat”, este de părere prof. univ. dr. Radu Baltasiu, directorul Centrului European de Studii în Probleme Etnice (CESPE) al Academiei Române, în dialog cu jurnalistul Ion Bădoi.
Redăm în continuare un fragment din interviul acordat de prof. Radu Baltasiu, publicat integral în ,,Opinia Teleormanului”:
Ion BĂDOI – Credeţi că iubirea între fraţi este suficientă pentru a se realiza Unirea?
Prof. Radu Baltasiu – Trebuie şi acţionat, trebuie voinţă, trebuie fapte, trebuie manifestări…
Ion BĂDOI – Şi atunci, nu ne trebuie acei oameni care să îmbrace Cămaşa Unirii şi s-o poarte mereu arătând-o românilor?
Prof. Radu Baltasiu – Unirea este, în primul rând, dacă vă referiţi la unirea cu Basarabia sau la unirea între noi…
Ion BĂDOI – Şi la unirea între noi, dar şi la revenirea vechilor pământuri româneşti în albia normală, în albia românească…
Prof. Radu Baltasiu – Iniţiativa simbolică în interiorul unei societăţi o au elitele. Ele dirijează, ele dau scopul într-o societate măcar prin faptul că încurajează anumite industrii sau anumite puncte de vedere să existe şi în felul acesta se coagulează anumite energii pentru că o industrie nu înseamnă doar energie lucrativă, înseamnă şi energie emoţională, energie simbolică, trebuie să gândeşti, să ai imaginaţie, să ai încredere în tine. Toate chestiunile acestea, repet, presupun o elită naţională care să încurajeze aceste energii.
Ion BĂDOI – Afirmaţi într-o intervenţie cu ocazia constituirii Platformei Civice ACŢIUNEA 2012 că ” România a pierdut bătălia cu Manualul de Istorie la ea acasă, care a pierdut orice dimensiune naţională“. Vă rog să aprofundaţi această idee…
Prof. Radu Baltasiu – Chiar acum am ieşit de la un curs. Studenţii noştri nu doar că nu ştiu lucruri elementare, dar şi-au pierdut reflexele mentale cognitive elementare. Iar aceste reflexe sunt stocate în manualele identitare, nu numai în manualele de cunoştinţe şi de gimnastică mentală, cum sunt cele de fizică, chimie, matematică, pentră că gimnastica mentală se suprapune peste un sentiment al demnităţii tale ca om care este, în acelaşi timp, un sentiment al demnităţii naţionale. Dacă acest sentiment al demnităţii naţionale nu există, gimnastica mentală a celorlalte materii nu va avea eficientă, e ca şi cum te-ai arunca în cap sperând că pici într-o piscină. De aceea manualul acesta de istorie este cea mai gravă bătălie pe care am pierdut-o în afară de cea a dezindustrializării forţate, a prăbuşirii agriculturii şi a lumii ţărăneşti etc.
Ion BĂDOI – Da, dar acei studenţi despre care vorbiţi dvs., şi cu uimire îi descoperiţi acum că nu au această gimnastică …
Prof. Radu Baltasiu – Cu părere de rău constat…
Ion BĂDOI – Desigur, dar cineva trebuia să se îngrijească…
Prof. Radu Baltasiu – S-au îngrijit, dar în sens negativ!
Ion BĂDOI – Am propus, în diferite ocazii, la diferite niveluri, constituirea unui grup de 100 de istorici – cercetători, cunoscători a cel puţin 5-6 limbi străine ( engleză, franceză, germană, latină, greacă, ebraică, maghiară etc.) şi specializaţi pe diferite epoci istorice, pentru a fi trimişi în marile biblioteci ale Europei şi a cerceta rădăcinile Neamului Românesc. Sunt convins că există dovezi concludente, care aşteaptă să fie redescoperite, că noi, românii, am fost parte importantă a civilizaţiei europene. Cred că în aceeaşi direcţie gândeaţi şi Dvs. când vorbeaţi de „ minţi tinere, pregătite şi apte să apere şi să recucerească curricula şcolară“…
Prof. Radu Baltasiu – Da, într-adevăr, aşa este, aşa trebuie făcut…Trebuie pusă ordine în Ministerul Educaţiei, trebuie ca învăţământul să devină prioritate naţională, dar pentru asta trebuie să avem o guvernare care să aibă Doctrină Naţională. Trebuie reinventat cumva, nu ştiu dacă neapărat în forma lui originară, haretismul, dar o abordare strategică de amploare haretistă care să redea demnitatea profesorului, să-l repună în centrul societăţii, pentru că, dacă nu ai profesori, nu ai nici actualitate, nici viitor, pentru că actualitatea este definită în şcoală şi în familie. După aceea, trebuie reluată o politică de culturalizare la nivelul societăţii, de culturalizare serioasă şi, nu în ultimul rând, de reconstituirea unor relaţii cu mediul industrial, pentru că la noi este o ruptură foarte serioasă între mediul academic şi mediul de afaceri industrial, nu în sensul că Academia este în urma mediului de afaceri , am impresia că mediul de afaceri industrial este în urma mediului academic. Aşa cum clasa politică nu are idealuri, impresia mea este că nici intreprinzătorii de afaceri nu au idealuri. Sunt frământaţi doar de cum trebuie să “fenteze” legea, cum să inventeze legi tocmai şi doar pentru a fi fentate, sau, cei mai mulţi dintre ei, cum să supravieţuiască de pe o zi pe alta.
Ion BĂDOI – Domnule profesor, vorbiţi despre Unire şi despre proiectul românesc, dar şi de ocuparea acestui „spaţiu” de către alte interese, mai bine plasate şi mai energic plantate, unele chiar de câteva sute de ani, dar cred că „proiectul” românesc aproape că nici nu există. Se vorbeşte doar cu timiditate şi cu jumătate de voinţă, s-a vorbit oficial doar de ideea de rudenie şi de „ a ne ţine de neamuri“. Iată că mult mai hotărâţi sunt cei care au constituit Platforma Civică Acţiunea 2012 al cărui, dacă nu mă înşel, component important sunteţi. Vă ascult cu atenţie…
Prof. Radu Baltasiu – Nu sunt membru al Acţiunii Civice, sunt doar simpatizant al lor, ca de fapt al tuturor mişcărilor tinereşti care au finalitate naţională. Unirea, aşa cum am mai spus, este o problemă care începe în spaţiul civic din România şi începe odată cu mass-media, cu recucerirea spaţiului demnităţii naţionale din mass-media şi în manualul de istorie. Sunt pline aceste zone de omisiuni şi de falsităţi. Deasemenea, spaţiul din Republica Moldova stă sub o gravă ameninţare în ceea ce priveşte educaţia naţională şi toate acestea trebuie să devină politică de stat. Este foarte bine că există activităţi civice tinereşti precum această Platformă Civică Acţiunea 2012, dar, până când statul nu va lua iniţiativa în această zonă, aceste activităţi rămân cu puteri importante, însă limitate.