Deși reluarea circulației marfarelor prin regiunea stângă a Nistrului a fost făcută cu mare fast, pe lângă unele plusuri am putea avea şi efecte negative. Dacă o parte din agenții economici totuși vor avea de câștigat, CFM spune că la întreprindere ar putea descrește veniturile din cauza scurtării distanței transporturilor de mărfuri, este de părere expertul Victor URSU, într-o analiză publicată de ECO.MD.
“De la scurtarea drumului CFM își va reduce veniturile cu 100 mil. lei, pentru că se optimizează transportul de mărfuri pentru agenții economici, ceea ce micșorează costurile. Pe de altă parte, CFM-ul devine mai atractiv ceia ce poate conduce, eventual, la transportarea unui volum mai mare de mărfuri”, consideră Roman Chircă, director al Institutului Economiei de Piață.
Transportul feroviar de mărfuri prin regiunea stângă a Nistrului până la sistarea lui în 2006 era atractiv pentru agenții economici pentru distanța scurtă de pe care o parcurgeau pentru a ajunge în CSI și în regiunea balcanică. După redirecționarea lui prin nordul țării, o parte din agenții economici s-au reorientat spre transportul rutier. De exemplu până la Kameneţ-Podolsk, tariful pentru mărfurile transportate constituie în medie 20 de dolari per tonă.
“Dacă CFM va adopta o politică rațională de adaptare a costurilor și va face respectivul transport de mărfuri mai atractiv decât cel rutier, va avea de câștigat. Însă dacă administrația întreprinderii va adăuga măsuri suplimentare pentru agenții economici, nu puteam vorbi decât de o abordare conservativă”, explică Roman Chircă.
Potrivit expertului, detaliul cu neacumulările de 100 mil. vine mai degrabă din interesul de a menține situația prezentă la companie. Chiar dacă tariful transportului de mărfuri va rămâne același, agentul economic va avea de plătit mai puțin, deoarece se va reduce distanța parcursă.
Continuare pe ECO.MD