Uniunea Europeană va oferi R. Moldova un grant de 12 milioane de euro și Banca Europeană pentru Investiții (BEI) – un credit în valoare de peste 41 de milioane de euro pentru reabilitarea coridorului feroviar Vălcineț – Ocnița – Bălți – Ungheni – Chișinău – Căinari, cu o lungime de 446 de kilometri.
Guvernul de la Chișinău a aprobat miercuri, 13 decembrie, o decizie privind inițierea negocierilor și aprobarea semnării Contractului de finanțare dintre Republica Moldova și Banca Europeană de Investiții „EFSD+ Fereastra Dedicată Investiției 1”, iar membrii Comisiei parlamentare pentru politică externă și integrare europeană au aprobat, tot astăzi, un aviz pozitiv la această inițiativă.
Potrivit Ministerului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, 128 km de cale ferată din respectivul segment feroviar sunt într-o stare nesatisfăcătoare și generează riscuri pentru circulația feroviară, ceea ce poate duce la perturbarea funcționării lanțurilor logistice regionale.
Tronsonul asigură legătura feroviară cu mediul industrial situat în nordul și centrul Republicii Moldova, zonele libere economice din Mărculești, Bălți, Ungheni și Chișinău, precum și exportul, importul sau tranzitul mărfurilor din România și Ucraina. De asemenea, acesta face legătură cu coridorul feroviar Căinari – Cimișlia – Basarabeasca – Giurgiulești, fiind utilizat inclusiv pentru logistica mărfurilor transbordată în porturile dunărene și cele de la Marea Neagră.
Contractul de finanțare va fi rambursat în termen de până la 30 de ani, iar Întreprinderea de Stat „Calea Ferată din Moldova” va prezenta periodic rapoarte către Banca Europeană de Investiții, Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale și Ministerul Finanțelor de la Chișinău despre stadiul de realizare a proiectului.