Importurile de motorină din Republica Moldova în Ucraina au crescut în anul 2023 cu circa 7%, față de 2022 și au ajuns la circa 304.000 tone, conform datelor A-95 Consulting Group, citate de portalul enkorr.ua.
Aceasta chiar dacă din octombrie 2023, autoritățile ucrainene au impus restricții față de Portul Internațional Liber Giurgiulești,din cauza probabilității mari de aprovizionare cu combustibil rusesc, transmite presa de la Chișinău.
Circa 5% din motorina din Ucraina, importată prin Republica Moldova
Potrivit Enkorr, în decembrie 2023, livrările de motorină din Republica Moldova au scăzut de circa 5 ori (la doar 4.510 tone) față de luna septembrie a anului trecut, când treceau de 20.000 de tone.
În consecință, în 2023, cota Republicii Moldova a fost de circa 5% din exporturile de motorină pe piaţa ucraineană.
Mold-Street a scris, încă în ianuarie 2023, că anul 2022 s-a făcut remarcat și prin reexportul masiv de produse petroliere prin Portul Giurgiulești, în special – motorină în Ucraina, care au adus beneficii importante unor intermediari din R. Moldova.
Unii intermediari din Republica Moldova au ajuns să obţină veniuturil de miliarde lei şi profituri de zeci de milioane lei.
România și Polonia principalii furnizori
Datele A-95 Consulting Group, citate de portalul enkorr.ua, arată că anul trecut, Ucraina a importat 6,19 milioane de tone de motorină, cu 23% mai mult decât în 2022 și cu 11% mai puțin decât în 2021.
Principalele țări furnizori de combustibili au fost România, Polonia, statele baltice, Turcia şi Grecia, care au reprezentat 77% din totalul importurilor.
Lider a ajuns România cu un volum de 1,47 milioane tone, sau 24% din totalul importurilor, cu 81% mai mult decât în 2022. Creşterea importurilor de motorină din România s-a datorat problemelor logistice de la granița de vest, cu Polonia, explică experţii de la A-95 Consulting Group.
Din Polonia au fost importate 1,42 milioane de tone de motorină (23% din total), cu 30% mai mult față de volumele din anul 2022.
„La mijlocul anului trecut, Polonia era cel mai mare furnizor de acest carburant, dar începând din octombrie a început să-și piardă poziția. Acest lucru a fost facilitat de modificările aduse Codului Vamal, care au intrat în vigoare la 17 octombrie, și de greva transportatorilor polonezi, care a început pe 6 noiembrie și continuă„, scrie enkorr, citat de mold-street.com.
Importurile din cele trei state baltice (Lituania, Letonia și Estonia) au crescut în 2023 cu 35%, până la 744.000 de tone, iar cele din Bulgaria s-au redus cu 34%, până la 408.000 tone.
„După 2022, an extrem de dificil, piața combustibililor s-a confruntat cu noi provocări și le-a făcut față în mod decent. Acest lucru arată adaptarea deplină la noile condiții și este o garanție a aprovizionării stabile cu combustibil pentru țară în viitor”, constată cei de la A-95 Consulting Group.