România rămâne principalul partener comercial al Republicii Moldova, iar pe piața Uniunii Europene au ajuns 66,9% din totalul exporturilor. De asemenea, SUA au depășit Rusia în ceea ce privește achiziția de mărfuri din Republica Moldova.
Datele Biroului Național de Statistică (BNS) arată că exporturile de mărfuri în ianuarie – februarie 2024 au însumat 601,3 milioane de dolari, cu 12,5% mai puțin comparativ cu aceeași perioadă a anului 2023, transmite presa de la Chișinău.
Exporturile de mărfuri destinate țărilor Uniunii Europene au totalizat 402 milioane de dolari, deținând o pondere de 66,9% în totalul vânzărilor de peste hotare.
Pe piața țărilor CSI au ajuns produse în valoare de 41,6 milioane de dolari, cu 31,4% mai puțin în raport cu perioada similară din anul 2023, ceea ce înseamnă o cotă de 6,9% din totalul exporturilor.
Principala țară de destinație pentru exporturile de mărfuri din Republica Moldova rămâne România, unde au ajuns 32,1% din produse.
În top urmează, la mare distanță Ucraina, unde au fost vândute 7,5% din produsele din Republica Moldova, Germania – 6,8%, Turcia – 6,5%, Italia – 5,6%, Cehia – 5%, Polonia – 4,3%, Statele Unite ale Americii – 3,2%, Rusia – 3% etc.
Republica Moldova a vândut peste hotare mașini și aparate electrice și părți ale acestora – 16,6% din totalul exporturilor, cereale și preparate pe bază de cereale – 12,8%, legume și fructe – 12,7%, semințe și fructe oleaginoase – 9%, îmbrăcăminte și accesorii – 6,7%, băuturi alcoolice și nealcoolice – 5,5%, grăsimi și uleiuri vegetale fixate, brute, rafinate sau fracționate – 5,4%, mobilă și părțile ei – 3,9%, petrol, produse petroliere și produse înrudite – 3,9%, fire, țesături, articole textile și produse conexe – 2% etc.
BNS mai transmite că, în ianuarie – februarie 2024, Republica Moldova a importat mărfuri în sumă de 1,375 de miliarde de dolari, cu 7,5% mai puțin decât în aceeași perioadă a anului trecut.
Decalajul considerabil dintre exporturile și importurile de mărfuri a determinat acumularea unui deficit al balanței comerciale în valoare de 773,7 milioane de dolari, cu 25 de milioane de dolari mai puțin decât în primele două luni din anul 2023.