A apărut o „a treia cale” perversă în discuția referitoare la identitatea națională din R. Moldova.
Promovată de intelectuali tineri, spălați la vocabular și cu studiile la zi, pare chiar foarte atractivă și bine structurată la prima vedere. În realitate, nu este altceva decât o reluare a unor vechi teze cominterniste peste care s-a așternut o piele tânără, dar care poartă același genom.
Pe scurt, această „a treia cale” susține că românii s-au purtat ca niște colonizatori în Basarabia, că au încercat să impună (mai mult sau mai puțin cu forța) o constructivă identitară străină populației dintre Prut și Nistru. Conform acestor teze, la începutul secolului al XIX-lea când Basarabia a fost anexată la Imperiul Țarist populația de aici nu avea o structură identitară definită. Mai mult, nici în restul provinciilor locuite de vorbitorii de limbă română nu ar fi existat o conștiință identitară românească. Manualul spune clar: secolul al XIX-lea este secolul de formare a națiunilor, națiunea română nu avea cum să existe.
Mergând pe urmele acestui raționament, avem o populație vorbitoare a unei limbi unice în arealul geografic carpato-danubiano-pontic, populație lipsită de identitate, înapoiată din punct de vedere politic-administrativ, aproape primitivă și complet lipsită de cultură.