La zece zile după Înălţarea lui Hristos, respectiv la 50 de zile de la Învierea Sa, creştin ortodocşii prăznuiesc Rusaliile – Pogorârea Sfântului Duh, cunoscută şi sub denumirea de Cincizecime sau Duminica Mare.
Potrivit crestinortodox.ro, evenimentul Pogorârii Duhului Sfânt este descris în cartea ,,Faptele Apostolilor” (F.A. 2,4). Aici se spune că Duhul Sfânt Se pogoară din cer ca un vuiet mare de vânt şi Se împarte deasupra capului fiecăruia din cei prezenţi, în chip de limbi de foc.
Ca urmare a Pogorârii Sfântului Duh, care a coincis cu sărbătoarea Cincizecimii, o sărbătoare evreiască instituită de Dumnezeu după ieşirea poporului Israel din robia Egiptului, Apostolii au primit puterea de a grăi în limbi necunoscute de ei până atunci. Au descoperit învăţătura lui Hristos si a altor neamuri, în diferite limbi.
Această sărbătoare mai este considerată drept întemeietoare a Bisericii creştine, după ce în urma cuvântării apostolului Petru, peste 3000 de oameni s-au convertit la creştinism, dând naştere astfel nucleului Bisericii de mai târziu. ,,Pocăiţi-vă”, le-a zis Petru ,,şi fiecare din voi să fie botezat în Numele lui Isus Hristos, spre iertarea păcatelor voastre; apoi veţi primi darul Sfântului Duh. Căci făgăduinţa aceasta este pentru voi, pentru copiii voştri, şi pentru toţi cei ce sînt departe acum, în oricât de mare număr îi va chema Domnul, Dumnezeul nostru.” Şi, cu multe alte cuvinte, mărturisea, îi îndemna, şi zicea: ,,Mântuiţi-vă din mijlocul acestui neam ticălos.” Cei ce au primit propovăduirea lui, au fost botezaţi; şi în ziua aceea, la numărul ucenicilor s-au adaus aproape trei mii de suflete„, este descris acest episod în Fapte 2:38-41.
Denumirea de ,,Rusalii” se pare că nu este menţionată în scrierile sfinte. Aceasta, însă, ar desemna o străveche sărbătoare preluată de geto-daci din mitologia romană. La romani, Rosalia, ,,Sărbătoarea Trandafirilor”, era o zi închinată cultului morţilor, în care pentru sufletele celor dispăruţi se aduceau ofrande: alimente şi trandafiri pentru a le îmblânzi. La români, Rosalia s-a transformat, suferind influenţe ale cultului solar şi ale miturilor autohtone, iar cele nouă zile de Rosalii au fost personificate sub forma unor făpturi diamonice, tinere, frumoase, capricioase şi răzbunătoare.