Rep. Moldova a fost văzută ca povestea de succes a Parteneriatului Estic pe vremea când Vlad Filat ocupa funcția de prim-ministru (2009-2012). Lucrurile s-au schimbat odată cu izbucnirea crizei politice din 2013, când s-a putut observa că instituțiile din Rep. Moldova erau ineficiente, iar sistemul politic era corupt.
În ciuda acestor evenimente- scrie New Eastern Europe- Republica Moldova a avut rezultate pozitive în multe domenii. Astfel, în urma negocierilor referitoare la acordurile de asociere cu UE, de comerț liber și de liberalizare a regimului vizelor, reformele necesare au fost implementate cu succes . Totuși, nu există nicio certitudine că aceste acorduri vor fi ratificate în cadrul Summit-ului de la Vilnius (noiembrie 2013).
În acest caz, care sunt perspectivele pentru Republica Moldova în cadrul Parteneriatului Estic? În primul rând, avansarea procesului de integrare a republicii depinde foarte mult de evoluțiile politice care vor avea loc în acest stat în următoarele câteva luni.
Potrivit publicației, în momentul de față, este greu de spus dacă noua coaliție fragilă de guvernământ a lui Iurie Leancă va fi menținută până la alegerile parlamentare din ianuarie 2014. Chiar și așa, Partidul Comunist ar putea accede la putere după viitoarele alegeri (conform datelor oferite de sondaje). De aceea, Bruxelles-ul și statele membre UE trebuie să ia în considerare acest scenariu.
Este necesar ca Uniunea Europeană să se angajeze într -un dialog cu Partidul Comunist pentru că, în cazul în care comuniștii ar câștiga alegerile viitoare, uniunea trebuie să împiedice excluderea variantei integrării europene.
Din punctul de vedere al UE, procesul de integrare Republicii Moldova trebuie să fie reevaluat, indiferent de schimbările care au loc în guvern. În afară de ajustarea perspectivelor sale asupra situației politice din Republica Moldova, autoritățile de la Bruxelles ar trebui să analizeze modul în care instrumentele Parteneriatului Estic ar putea fi utilizate mai eficient în acest stat, dat fiind că până în prezent, UE s-a concentrat prea mult asupra reformelor legislative și mai puțin asupra provocărilor structurale.
În viziunea experților de la New Eastern Europe, Rep. Moldova, „povestea de succes a PE”, trebuie să aibă rezultate concrete la Vilnius pentru că altfel credibilitatea Parteneriatului Estic este pusă în pericol.
Având în vedere situația actuală, compromisul pare a fi parafarea Acordului de Asociere și a celui referitor la liber-schimb cu UE, cu posibilitatea de a le ratifica în primăvara anului 2014. În același timp, la Bruxelles ar trebui să fie dezvoltată o strategie pe termen mediu pentru perioada de după această ratificare.
Cu toate acestea, Republica Moldova se confruntă cu un viitor incert în urma crizei politice din 2013. Deși Uniunea Europeană poate și ar trebui să își exercite puterea prin intermediul Parteneriatului Estic pentru a se asigura că elitele pun binele public înaintea apărării intereselor speciale, pașii înspre această direcție trebuie făcuți de Chișinău.