Fostul ministru al Transporturilor, Anca Boagiu, a criticat dispariţia autostrăzii care ar trebui să lege România de Republica Moldova din Master Planul de Transport.
„A disparut şi autostrada care lega România de Republica Moldova. Era o prioritate strategică a României. Suntem într-un nonsens. Vedem din nou miniciuna şi dezinformarea”, spune Boagiu, într-un interviu pentru Ziare.com.
„Eliminarea autostrăzii către Republica Moldova mă duce cu gândul că avem ceva ascuns în cap […]. R. Moldova trebuie conectată la Europa şi noi suntem ţara cea mai apropiată. Deci obiectivul era să-i creezi, ca stat membru UE, toate facilităţile posibile de transport şi schimburi economice. Dl. Ponta nu dă un mesaj ferm în această direcţie. Eu aş fi mers ferm: autostradă până la Iaşi – Ungheni”, mai spune fostul ministru.
La sfârşitul anului 2013, premierul Victor Ponta prezenta în Parlament strategia naţională pentru construcţia de autostrăzi până în 2018, în care era inclusă şi autostrada spre Republica Moldova. „Unim practic toate regiunile istorice şi asigurăm ieşirile la graniţele spre Ungaria, Bulgaria şi Republica Moldova”, declara Ponta cu aproape un an în urmă.
„Din punctul meu de vedere, insă, acest Master Plan e o mare deziluzie, pentru că reflectă, în primul rând, nişte dorinţe de partid şi nu nevoile României”, spune Boagiu.
Pe site-ul Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) se menţionează că „autostrada Târgu Mureş – Iaşi – Ungheni devine o alternativă atractivă pentru traficul internaţional de tranzit care se va desfăşura între Coridoarele de Transport Pan-european nr. IV şi IX”, pentru că în prezent legătura dintre Republica Moldova şi Transilvania se desfăşoară pe nişte trasee care „fac faţă cu greu fluxului sporit de trafic”.
De asemenea, CNADNR anunţă că autostrada Târgu Mureş – Iaşi – Ungheni este în stadiul în care abia se realizează studiul de fezabilitate şi estimează costuri de 6,14 miliarde de euro pentru construcţia acesteia, lungimea totală fiind de 310 km.
Actualul Master Plan de Transport prevede un drum expres, Pașcani – Iași – Ungheni. Ministrul Transporturilor, Ioan Rus, a precizat că Master Planul, care cuprinde toate intervenţiile în infrastructură pentru 2014-2030, reprezintă rezultatul unei analize ”absolut ştiinţifice”.