Estimările preliminare dintr-un document oficial arată că extinderea gazoductului Iaşi-Ungheni până la Chişinău va costa între 110-150 milioane de euro.
Creşterea costurilor de extindere va depinde de capacitatea conductei. În document se menţionează că pentru extinderea capacităţii de transport la 1,5 miliarde metri cubi de gaze pe an (171.000 metri cubi/oră) ar fi nevoie de 110 milioane de euro. O creştere a capacităţii la 2,2 miliarde metri cubi pe an (250.000 metri cubi/oră) – cât consumă împreună Republica Moldova şi regiunea transnistreană – ar împinge costurile spre o investiţie de 150 milioane de euro.
Potrivit, Digi24.ro.,chiar şi în varianta scumpă, prețul pe kilometru va fi mai mic decât pe tronsonul Iași-Ungheni, dar şi lucrările sunt mai simple.
Proiectul de construcţie a conductei de gaz Iaşi-Ungheni a avut un buget de 26,49 milioane euro, din care 7 milioane euro au reprezentat contribuţia financiară a Uniunii Europene.
Gazoductul Iaşi-Ungheni are o lungime de 43 de kilometri. Distanţa de la Ungheni la Chişinău însumează 100 kilometri. Se estimează că gazoductul Ungheni-Chişinău ar putea fi construit în 2-3 ani.
Uniunea Europeană a alocat anul trecut 10 milioane de euro pentru extinderea gazoductului până în Chişinău.
Republica Moldova consumă anual 0,9 miliarde metri cubi de gaz, pe care îl importă prin Ucraina, de la concernul rus Gazprom. România consumă anual 14 miliarde metri cubi de gaz, cea mai mare parte (80%) produs local, de companii precum OMV Petrom sau Romgaz. Prin noua conductă, România poate furniza Republicii Moldova jumătate din necesarul de gaze. Conform acordului semnat pe 22 decembrie 2014 cu OMV Petrom Gas, Republica Moldova va importa gaz din România la un preţ de aproximativ 277 de dolari, suma fiind cu 55 de dolari mai mică decît cea stabilită de Gazprom pentru 2015.
Gazoductul Iaşi-Ungheni ar fi trebuit să intre în funcţiune de la 1 ianuarie, dar ceea ce blochează acum alimentarea cu gaze este tocmai contractul de furnizare de gaze, rămas nesemnat în prezent, ultimul pas birocratic care pare a fi paralizat complet funcţionalitatea acestui proiect de interconectare energetică între România şi Republica Moldova.
Comisia Europeană, finanţatorul proiectului, aşteaptă de aproximativ două luni semnarea contractului de furnizare de gaze. Transportatorul de gaze există şi, la fel, aşteaptă şi el unda verde: întreprinderea de stat Vestmoldtransgaz, care a primit pe 6 ianuarie licență din partea Agenției Naționale pentru Reglementare în Energetică (ANRE) pentru transportul gazelor naturale din România prin gazoductul Iași-Ungheni. Licența a fost acordată pe un termen de 25 de ani, potrivit hotărârii Consiliului de Administrație al ANRE.
Compania Vestmoldtransgaz a fost creată în iunie 2014, în baza unei hotărâri de guvern. Aceasta are scopul de a asigura întreținerea segmentului gazoductului Iași – Chișinău de pe teritoriul Republicii Moldova.
Între timp, o veste bună pentru siguranţa energetică a Republicii Moldova ar putea veni de la o firmă care activează în Georgia. În cadrul unei discuţii purtate la think-tank-ul Atlantic Council despre soarta Parteneriatului Estic, din care face parte şi Republica Moldova, politicanul american John M. Hutsman Jr. a vorbit despre faptul că Statele Unite vor lansa în curând un parteneriat cu o companie energetică americană, Frontera Resourses, care operează pe pieţele emergente.
Republica Moldova a fost unul dintre subiectele de discuţie privind Frontera Resourses. “Acest parteneriat ne va ajuta să extindem activitatea noastră prin Ucraina de-a lungul estului Europei, în special pentru a include Georgia şi Republica Moldova”, a explicat John M. Huntsman Jr.
Înfiinţată în 1996, Frontera Resourses este o companie internţională de petrol şi gaze, cu un centru de interes axat pe explorarea şi producţia din zona pieţelor emergente. Strategia Frontera este aceea de a căuta oportunităţi în bazinele cunoscute din întreaga lume ca fiind purtătorare de hidrocarburi şi unde contextele geopolitice sau economice au dus la izolarea lor într-o periferie a intereselor sau la un stadiu de subdezvoltare.
Citiţi aici mai multe informaţii despre gazoductul Iaşi-Ungheni: “Gazoductul Iaşi-Ungheni <<şomează>>, dar o companie americană vrea să intre pe fir”.