Peste o mie de directori de școli au fost suspendați din funcții, ca urmare a unei prevederi a Codului Educației, intrat în vigoare începând de astăzi.
Potrivit noului Cod al Educației, directorilor de instituții de învățământ care nu au fost angajați pe bază de concurs li se vor desface contractele de muncă, informează UNIMEDIA.
Persoanele care intră sub incidența prevederii se vor putea reangaja în sistem susținând un concurs. Mai multe detalii despre concurs aflați aici.
La 17 iulie 2014, Parlamentul de la Chișinău a aprobat în lectură finală Codul Educaţiei, cu votul a 55 de deputaţi. Autor al proiectului este Ministerul Educaţiei, condus de Maia Sandu, care şi-a propus o nouă abordare a procesului de educaţie, menită să modernizeze sistemul de învăţămînt în contextul procesului de integrarea europeană a Republicii Moldova, în conformitate cu Procesul de la Bologna. În acest sens, Codul Educaţiei va contribui şi la implementarea Strategiei Educaţiei 2020. Printre elementele de bază inovatorii ale Codului Educaţiei se află:
- Asigurarea drepturilor şi garanţiilor sociale pentru cadrele didactice. Aceste drepturi includ dreptul la salariu de debut în activitatea didactică, egal cu salariul mediu pe economie prognozat, precum şi facilităţi pentru cadrele didactice care activează în mediul rural;
- Consolidarea autonomiei instituţiilor de învăţământ, deopotrivă cu creşterea responsabilităţii publice a acestora, lucru realizabil prin crearea organelor colective de conducere şi administrare. Directorii şcolilor urmează să fie aleşi în bază de concurs, pentru cel mult două mandate cu durata de 5 ani fiecare, însă fără obligativitatea deținerii diplomei în studii pedagogice. Profesorii urmează să fie evaluaţi anual. Pentru învăţămîntul superior va fi creat un Consiliul de Dezvoltare Strategică şi Instituţională, iar la nivelul învăţământului general — Consiliul de Administraţie al instituţiei de învăţământ;
- Modificarea sistemului de estimare şi notare a cunoştinţelor în învăţământul primar prin utilizarea descriptorilor. Notele vor fi substituite cu calificative: “excelent”, “foarte bine”, “bine”, “satisfăcător”, “nesatisfăcător”, “admis”, “respins”, acestea având menirea să stimuleze elevii. În învăţământul universitar, sistemul de notare de zece puncte este înlocuit cu cel în baza literelor (A, B, C, D, E, FX, F), calificativele recomandate în Sistemul European de credite transferabile. Universităţile vor fi gradate pe categorii, în funcţie de nivelul studiilor pe care îl vor putea oferi;
- Extinderea duratei învăţământului obligatoriu până la vârsta de 18 ani, începând din 2018, va începe cu ciclul întâi preşcolar — grupa pregătitoare şi finalizează cu învăţământul liceal sau învăţământul profesional tehnic. Învăţământul pentru copiii şi elevii cu cerinţe educaţionale speciale va fi gratuit la toate etapele, se va organiza în instituţii de învăţământ general, în instituţii de învăţământ special sau prin învăţământ la domiciliu. Printre obiective se numără formarea facultăţii de studiere pe parcursul întregii vieţi, dezvoltarea capacităţii de comunicare eficientă în cel puţin două limbi de circulaţie internaţională, dintre care una este, în mod obligatoriu, limba engleză, formarea abilităţilor antreprenoriale;
- Constituirea structurilor noi de evaluare şi asigurare a calităţii studiilor pe diferite trepte — Inspectoratul Şcolar Naţional şi Agenţia Naţională de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Profesional.