Deşi venirea misiunii FMI este programată pentru luna septembrie, ambientul bugetar din Republica Moldova pare deja marcat de prologul unor viitoare măsuri de austeritate, ca şi când în spatele uşilor închise autorităţile de la Chişinău ar fi negociat câteva dintre măsurile economice necesare pentru acordarea unui pachet de ajutor financiar din partea Fondului. Circa 4.000 de angajaţi ai Întreprinderii de Stat “Calea Ferată din Moldova” vor rămâne fără locuri de muncă.
Aceste disponibilizări drastice fac parte din procesul de reformă iniţiată de Ministerul Transporturilor. Reprezentanţii ministerial invocă pentru aceste tăieri masive de personal motivul eficientizării activităţii instituţiei. “Optimizarea”, cum numesc responsabilii de la transporturi acest val de disponibilizări, va dura până la finele lunii septembrie, când număr de 10.700 de angajaţi ai CFM va trebui redus la puţin peste 7.000.
Ministrul Transporturilor, Iurie Chirinciuc, a explicat, potrivit Publika.md: „Pentru a activa în condiţii optime este nevoie de circa 7.200 – 7.500 de angajaţi. Circa 1.200 sunt angajaţi dintr-ăştia care o zi vin, o zi pleacă, mulţi dintre ei sunt angajaţi, dar nu lucrează. Circa 500-600 de angajaţi la moment sunt gata, benevol, să depună cerere. 2.000 avem pensionari, din care, după parerea noastră, circa 1.000 vor fi disponibilizaţi”.
Eficientizarea activităţii se va produce în mai multe etape. Locurile rămase vacante – circa 800 – nu vor fi ocupate prin noi angajări şi va fi redus numărul angajaţilor ajunşi la vârsta pensionării, iar cei care figurează în organigramă drept angajaţi, dar nu se prezintă la muncă, nu vor mai avea ce căuta la CFM, a precizat Chirinciuc.
Cât priveşte salariile restante, ministrul Transporturilor a dat asigurări ca angajaţii şi-au primit până acum lefurile pentru luna mai, iar până la sfârşitul acestui an acestea vor fi achitate integral.