Curtea de Conturi şi experţii Băncii Mondiale pun pe „masa de disecţie” a unui audit o veritabilă orgie din bani publici depistată în mai multe instituţii din Republica Moldova.
Abaterile grave de la legislaţie în procesul achiziţiilor publice ţin capul de afiş al auditului.
Ministerul Educaţiei, Ministerul Sănătății, Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare, Departamentul Dotări al Ministerului Apărării, Inspectoratul General al Poliției, Agenția „Apele Moldovei”, patru instituții din subordinea autorităților administrației publice locale – Direcția Generală Educație Tineret și Sport a Consiliului municipal Chișinău, Direcția Educație Tineret și Sport sector Botanica a Consiliului municipal Chișinău, Direcția Educație Tineret și Sport sector Rîșcani a Consiliului municipal Chișinău, Direcția Educație Tineret și Sport sector Centru a Consiliului municipal Chișinău, sunt instituţiile luate la puricat de auditorii Curţii Conturi. Concomitent, Curtea de Conturi a efectuat misiuni de audit în domeniul achizițiilor publice la Instituția Medico-Sanitară Publică Centrul Republican de Diagnosticare Medicală și Î.S. „Administrația de Stat a Drumurilor”.
În toate aceste instituţii s-au constatat nereguli care întreţin suspiciunea aplicării unor scheme de corupţie care au dus la „devorarea” banului public în diverse scopuri personale sau în sacul insaţiabil al clientelei politice.
„Achizițiile publice în Republica Moldova joacă un rol tot mai important în economie. În anul 2014, valoarea contractelor de achiziții publice a însumat circa 11538,4 mil.lei, ceea ce constituie 10,3% (111757 mil.lei) din Produsul intern brut”, se arată într-un comunicat de presă al Curţii de Conturi.
Câţi bani au fost cheltuiţi ilegal? Potrivit ziarului Adevărul – 150 de milioane de lei. Însă – cinic vorbind – mai e mult până să fie doborât „recordul” sinistru din 2011 la capitolul achiziţiilor publice, când 800 de milioane de lei s-au irosit neregulamentar.
Curtea de Conturi şi experţii Băncii Mondiale au descoperit următoare abateri halucinante de la buna practică a legislaţiei privind planificarea, organizarea şi monitorizarea achiziţiilor publice de către autorităţile contractante în condiţii de transparenţă şi eficienţă, după cum se arată în raportul de audit: autoritățile contractante nu au asigurat descrierea și documentarea proceselor operaționale aferente domeniului achizițiilor publice; autoritățile contractante nu își planifică adecvat necesitățile proprii și nu asigură transparența achizițiilor publice prin întocmirea și publicarea anunțurilor de intenție; unele autorități contractante au planificat proceduri de achiziții în lipsa acoperirii financiare sau dovezii alocării acestora, au selectat neregulamentar procedura de achiziție, au desfășurat proceduri de achiziții în lipsa includerii acestora în planul anual de achiziții; grupurile de lucru din cadrul autorităților contractante, în unele cazuri, nu au întocmit și semnat declarațiile de confidențialitate și imparțialitate, procesele-verbale de deschidere și evaluare a ofertelor, nu au evaluat corespunzător ofertele conform caietului de sarcini, nu au asigurat încasarea garanțiilor de bună execuție și nu au asigurat încheierea regulamentară a contractelor de valoare mică și raportarea acestora la Agenţia pentru Achiziţii Publice; autoritățile contractante nu aplică penalități operatorilor economici pentru încălcarea prevederilor contractuale, iar în unele cazuri, contrar prevederilor legale și contractuale efectuează achitări în avans, suportînd cheltuieli suplimentare; inițierea și desfășurarea procesului de externalizare a serviciilor de curățenie, spălătorie de către Ministerului Sănătățiis-a efectuat în lipsa unui studiu de fezabilitate, și respectiv, nu sînt calcule care să argumenteze eficiența acestui proces; până în acest moment, Ministerul Educației, nu a dispune de o metodologie de calculare a taxei de studii pentru învățămîntul superior, aprobată în modul stabilit, iar în aceste condiții, nu se asigură utilizarea eficientă a mijloacelor bugetare, contractarea acestor servicii fiind efectuată prin procedura de achiziții dintr-o singură sursă; Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare nu a asigurat, conform și pe deplin, realizarea și monitorizarea achiziției centralizate a merelor în corespundere cu Hotărîrea Guvernului nr.958 din 17.11.2014 „cu privire la modul de repartizare a mijloacelor financiare pentru compensarea parțială a pierderilor producătorilor agricoli legate de blocarea exporturilor” – de asemenea, nu s-a asigurat respectarea prevederii referitor la raportarea către Guvern și publicarea pe pagina web a unui raport cu privire la executarea Hotărîrii nominalizate.
În limbaj liber, toată această listă stufoasă de nereguli constatate nu însumează altceva decât un concurs de împrejurări făcut „ca la carte” pentru sifonarea banilor publici, în contextul unei societăţi care trăieşte în prezent în toate datele brute ale unui coşmar de dezintegrare economică.