Peste 50 de milioane de lei, aceasta este cifra banilor rataţi în doar doi ani de zile la Întreprinderea de Stat „Calea Ferată din Moldova”, companie care se află în prezent în incapacitate de plată a salariilor angajaţilor.
Fondurile, care reprezintă venituri nerealizate, au luat calea unor companii suspecte şi a unui offshore căruia nimeni nu îi poate da de urmă, se arată într-o investigaţie a Ziarului Naţional.
Banii ar fi trebuit să ajungă în contul întreprinderii de stat, numai că pe fir au intrat însă trei companii obscure, deturnând printr-un artificiu juridic fondurile. Procurorii bănuiesc că patronii acestor firme-căpuşă au lucrat mână în mână cu şefii de la „Calea Ferată din Moldova”.
Potrivit anchetei, grosul furturilor de la CFM a debutat în perioada 2005-2007, când întreprinderea feroviară de stat a transmis în arenda a trei companii private 800 de vagoane. Cum se întâmplă adesea în acest tip de sifonări financiare, două dintre aceste companii fuseseră fondate cu doar jumătate de an înainte şi au fost alese fără niciun concurs. CFM le-a dat dreptul de a utiliza vagoanele întreprinderii până la finele anului 2008, contra unei plăți de arendă de 8,77 de dolari pe zi per unitate, se precizează în investigaţie.
Numai că vagoanele au ajuns în subarendă în Rusia, cu o taxă de chirie de 22,5 dolari pe zi vagonul.
Jucând rolul de intermediar, în doar trei ani de zile cele trei firme au încasat venituri de peste 50 de milioane de lei, în timp ce CFM nu a încasat decât „aer comprimat” în conturi.
Mai mult, una dintre firme, „Transpac-Service”, era şi pe lista rău platnicilor către CFM, având mereu restanţe la plata chiriei. Cum a răspuns CFM acestui statut de rău platnic al firmei? Printr-o „toleranţă sacră”. Prin trei contracte de arendă semnate în 2005 și 2006, „Transpac-Service” a primit dreptul de a utiliza 210 vagoane ale CFM. Managementul companiei a călcat însă până la fund pedala tupeului şi în fiecare an a cerut restituirea TVA în valoare de circa 1 milion de lei. Însă detaliile devin antologice abia în momentul în care „Transpac-Service” a solicitat în instanţă ca CFM să-i compenseze cheltuielile suportate la reparația vagoanelor luate în chirie, aproximativ 2 milioane de lei. Solicitarea firmei a fost satisfăcută de către judecători, iar CFM nu doar că nu și-a putut lua banii din arenda vagoanelor, ci s-a văzut nevoită să-i mai și plătească chiriașului datornic cheluielile suportate pentru reparaţia vagoanelor luate în arendă şi date în subarendă ruşilor.
Citiţi ancheta integrală aici.