Autorităţile de la Chişinău şi Kiev vor aproba mai multe protocoale de cooperare care vizează segmentul de frontieră ocupat ilegal de separatiştii din regiunea transnistreană.
Protocoalele vizează mai multe puncte de trecere a frontierei moldo-ucrainene, în cadrul cărora vor activa la comun poliţişti şi vameşi din Republica Moldova şi Ucraina.
Executivul de la Chişinău a avizat ieri pozitiv inițierea negocierii și semnarea primului protocol pentru organizarea controlului comun la punctul de trecere Pervomaisk-Cuciurgan, pe partea ucraineană.
Iniţial, va fi un proiect-pilot, iar ulterior experiența ar putea fi preluată la punctele Criva-Mamaliga, Medvejie-Zelionaia, Larga-Kelmențî, Briceni-Rosoșanî, Palanca-Maiaki-Udobnoie și Giurgiulești–Reni.
Protocolul, care urmează a fi semnat la Chişinău pe 3 noiembrie, prevede efectuarea în comun a controlului persoanelor, a mijloacelor de transport și a mărfurilor la frontiera moldo-ucraineană, pe segmentul central ocupat de separatiştii de la Tiraspol.
De asemenea, cooperarea urmăreşte şi realizarea unui schimb de informaţii în timp real, recepţionarea informaţiilor în mod automatizat şi asigurarea protecţiei informaţiilor.
În maximum un an, punctul de control comun Pervomaisk-Cuciurgan va trebui să devină funcțional.
La implementarea proiectului vor fi utilizate atât surse bugetare interne, cât și asistență financiară internațională, în special fonduri europene.
Săptămâna trecută, guvernatorul regiunii Odesa, fostul preşedinte al Georgiei, Mihail Saakaşvili, a anunţat că Ucraina va finanţa elaborarea proiectului privind construcţia căii ferate Berezino-Basarabeasca.
Costul proiectului de restabilire a căii ferate Arțiz-Berezino-Basarabeasca se încifrează la 51.000 de dolari, potrivi estimărilor preliminare.
La începutul acestei luni, guvernatorul Odesei a dat dispoziţie ca mijloacele financiare destinate încheierii lucrărilor la policlinica din orașul Reni să fie transferate pentru proiectul feroviar.
Odată reabilitat acest tronson feroviar, se va reşapa legătura trenurilor marfarelor cu raioanele sudice ale regiunii Odesa, ocolind regiunea transnistreană.
Autoritățile de la Chișinău au discutat în repetate rînduri despre necesitatea restabilirii căii ferate Arțiz-Basarabeasca, din anul 2006, cînd a început faza activă a conflictului dintre feroviarii moldoveni și cei de pe teritoriul ocupat ilegal de separatiştii transnistreni.