Preferințele Comerciale Autonome care se aplică plenar în regiunea transnistreană a Republicii Moldova vor expira pe 31 decembrie. Astfel, potrivit unei analize efectuate de expertul Institutului pentru Politici și Reforme Europene (IPRE), Iulian Groza, în cazul în care Zona de Liber Schimb Aprofundat și Cuprinzător (ZLSAC) cu Uniunea Europeană, parte a Acordului de Asociere, nu se va extinde în regiunea separatistă, aceasta ar putea afecta negativ situația economică din regiune.
„Acordul de Asociere cu UE va oferi noi oportunități pentru oamenii de afaceri din Transnistria și pentru dezvoltarea economică a regiunii. Ponderea UE din volumul total al exporturilor în septembrie 2015 a înregistrat aproximativ 30%, în situația în care exporturile spre Federația Rusă, în aceeași perioadă, au constituit aproximativ 7,5%. Totodată, este de menționat că ponderea importurilor în regiunea transnistreană prezintă o situație inversă, importurile din UE constituind aproximativ 8%, iar cele din Federația Rusă aproximativ 50%. În situația în care preferințele comerciale autonome pentru Transnistria vor expira la 31 decembrie 2015, iar aplicarea ZLSAC nu se va extinde în regiune, cea mai mare lovitură va fi asupra agențiilor economici și, implicit, asupra populației”, a explicat Iulian Groza.
Potrivit IPRE, asigurarea implementării prevederilor ZLSAC depinde de dialogul dintre autoritățile de la Chișinău și Uniunea Europeană cu autoritățile de la Tiraspol. „Obiectivul principal este de a identifica și asigura implementarea unui set de cerințe minime care ar permite lansarea realizării, de facto, a ZLSAC în regiune cum ar fi: excluderea tarifelor la importul bunurilor din UE care la moment se aplică de către autoritățile din regiunea transnistreană; asigurarea certificării originii bunurilor de către autoritățile vamale moldovenești pentru exportatorii din regiune; evaluarea de către autoritățile competente ale RM a standardelor sanitare și fito-sanitare și respectiv eliberarea certificatelor de conformitate pentru bunurile exportate din regiunea transnistreană spre UE”, a subliniat expertul IPRE.
IPRE susține că realizarea acestor cerințe minime, dar și procesul de uniformizare a barierelor tarifare, precum și armonizarea treptată a prevederilor tarifare și a celor care țin de aplicabilitate orizontală ar putea face parte dintr-un plan de acțiuni convenit cu autoritățile de la Tiraspol.
Planul ar include și anumite perioade de tranziție convenite prealabil cu experții UE, mai precizează IPRE. Totodată, sarcina pe termen scurt ar fi identificarea în dialog cu autoritățile de la Tiraspol a unei soluției pentru excluderea eventual graduală a tarifelor la importul bunurilor din UE.
Acordul de Asociere RM-UE, inclusiv ZLSAC cu Uniunea Europeană, se aplică provizoriu începând cu 1 septembrie 2014. În același timp, prin Decizia Consiliului UE din 7 octombrie 2013, Uniunea Europeană a extins până la 31 decembrie 2015 preferințele comerciale autonome (PCA) oferite Republicii Moldova