Ideea rezilierii contractului de concesionare a Aeroportului Internaţional Chişinău s-a spart precum un balon de săpun. Fostul premier de la Chişinău Ion Sturza a “autopsiat” pe contul său de Facebook subiectul.
Sturza notează că încă din 2013 a susţinut că darea în concesiunea a Aeroportului este „un act de trădare naţională”, nu doar din considerente de securitate, fiind un obiectiv strategic, ci şi pentru că „AIC (Aeroportul Internaţional Chişinău – n.r.) este singurul obiect cu destinație dublă, militară și civilă care contează în Republica Moldova.
“E important și felul în care s-au desfășurat lucrurile. Un mic istoric în premieră. Decizia de a concesiona aeroportul a fost luată de premierul de atunci Filat, la insistența personală a lui Putin. Filat își dorea mult o relație neformală cu idolul său. Personal, l-am preîntâmpinat să nu înghită nada KGB-istă. Nu m-a ascultat. Dar pe cine asculta?! Rușii au băgat la <<înaintare>> KGB-iști gen Constantin Basiuk, Filat – pe confidentul său Shor, mai nou <<regizor>> porno. În Parlament, operațiunea a fost susținută propagandistic de ortacii fideli din PLDM (unii astăzi nu au <<mâncat usturoi>>). A se vedea numeroasele declarații de atunci, de-a dreptul jenante şi penibile. La nivel de govern,<<proiectul>> a fost promovat de miniștrii PD. Filat nu era încrezut în miniștrii săi. În ajutor i-au venit liderii PD care au înțeles perfect (la fel ca în cazul BEM), ce cursă fenomenală îi întind lui Filat, inamicul lor numărul unu! Dar și ce bani vor face din aceasta! Așa-numita comisie de tender, la fel ca și condițiile concesionării, au fost o farsă. Tandemul UK Komars-Shor a fost selectat de Filat și de rușii de la Kremlin. Atenție, stimați membri ai <<comisiei>>, sunteți pasibili de ani buni de pușcărie pentru fals, abuz și trădare națională!”, se mai arată în postarea lui Ion Sturza.
În ceea ce priveşte Guvernul Leancă pe linia evenimenţială a controversatei concesionări, Sturza pune pe masă următoarele detalii: “Guvernul Leancă în una dintre primele ședințe (ce grăbit era premierul!) a validat deciziile luate încă de guvernul Filat în ultima ședință. De menționat că decizia nu a fost votată de miniștrii PLR și de Maia Sandu. În august 2013, personal am rugat conducerea țării să nu facă târgurile de la BEM și AIC. Dar… am ajuns unde am ajuns.
De menționat că <<finanțarea>> investițiilor se face din aceeași sursă cu <<floricelele>> de la Orhei, din banii furați de la cele trei bănci!”.
Fostul şef al Executivului îl “încondeiază” şi pe actualul ministru al Justiţiei, Vladimir Cebotari, care a spus că nu există la ora actuală temeiuri privind rezilierea contractului de concesionare.
“De ce ministrul în exercițiu Vladimir Cebotari (PD) sare în front neîntrebat anume acum? Bănuiesc că este un semnal dat de liderii PD Moscovei, că totul va fi bine. Este și o condiție a Moscovei de a <<susține>> o guvernare <<proeuropeană>> la Chișinău. Sunt ferm convins, prin <<concluziile>> Ministerului Justiției, se continuă actul de trădare națională, jaf și banditism la nivel de stat. P. S. La fel de convins sunt că voi fi dat în judecată (a câta oară!) pentru <<calomnie>>. Sunt pregătit. Poate facem ședința de judecată în PMAN? P. P. S. Mă alătur mesajului Președintelui Klaus Iohannis, domnule Plahotniuc, lasă țara în pace, pleacă. Vin vremuri grele, foarte grele. Credeți-mă, eu știu ce spun…”, mai notează Ion Sturza.
„Actualmente, nu există temeiuri de reziliere, dar aceasta nu înseamnă că concesionarul îşi onorează integral şi excelent obligaţiile sale contractuale. Legislaţia noastră prevede că atunci când există o încălcare, trebuie să fie stabilită o perioadă de remediere. Dacă vrem să nu antrenăm Republica Moldova în acţiuni litigioase, noi trebuie să fim foarte corecţi în acţiuni”, a precizat astăzi ministrul Justiţiei.
Ministrul a mai explicat că temeiurile de reziliere pot apărea doar în momentul în care concesionarul nu-şi va respecta obligaţiile contractuale.
„Grupul de lucru a identificat şi un şir de puncte care fac vulnerabilă poziţia Guvernului faţă de concesionar şi ne-am propus să lucrăm asupra acestora pentru a fortifica poziţia Executivului”, a adăugat Cebotari.
Într-o totală lipsă de transparenţă publică, acordul de concesionare a Aeroportului Chişinău pe o perioadă de 49 de ani a fost semnat pe 30 august 2013 între Agenţia Proprietăţii Publice şi compania Avia Invest, fondată cu 28 de zile înainte, pe 2 august, având un capital social de 85,1 milioane de lei divizat în părţi egale între societatea pe capital Habarovski Aeroport şi holding-ul Kolomenski Zavod.
Fondatorii? Din Rusia, camuflând două grupări oligarhice.
În primăvara anului trecut, acţionar majoritar la Avia Invest ajunge firma Komaksavia, fondată la începutul lui 2014 de Habarovski Aeroport, cu o contribuţie de 1% din capital, şi UK Komaks (restul de 99% din capital), administrată de Konstantin Basiuk, fost ofiţer KGB, în realitate un paravan al fraţilor miliardari Bajaev, din Daghestan, finanţatori zeloşi ai campaniei electorale din 2004 a lui Vladimir Putin.
Aeroportul din Chişinău reprezintă o pasarelă geostrategică de maximă importanţă pentru Rusia spre aşa-zişii „pacificatori” din regiunea separatistă transnistreană.