Noua metodologie de plafonare a prețurilor la carburanți afectează concurența și activitatea companiilor petroliere mici, spun analiştii Institutului pentru Politici şi Reforme Europene (IPRE) într-o notă analitică referitoare la ANRE.
„Stabilirea prețurilor plafon în baza metodologiei noi, aprobate de ANRE, nu se bazează pe raționamente economice, dar este o măsură populistă de reducere a prețurilor la carburanți, cu riscul de a falimenta majoritatea operatorilor mici”, la această concluzie au ajuns experţii IPRE în privinţa evoluţiei sectorului produselor petroliere pusă în balanţă cu ultima decizie a ANRE.
Analiştii spun că metodologia precedentă s-a dovedit a fi una ineficientă. În ce mod? „Pentru a menține profitul sub limita de 10%, operatorii majorau cheltuielile prin diverse metode, inclusiv prin construcția stațiilor de alimentare cu petrol. Ca urmare, către finele anului 2015 în Republica Moldova existau 624 stații autorizate de comercializare a benzinei şi motorinei. Cantitatea de carburanți vândută de o stație în Moldova este de trei ori mai mică în comparație cu România sau cu media pe Uniunea Europeană. Ineficiența a fost remarcată îndeosebi în iulie-decembrie 2014. Prețul de import la carburanți s-a redus cu 22-32%, iar prețul de vânzare cu amănuntul la benzină și motorină s-a redus cu doar 5,5-6%, în timp ce prețul la gazul lichefiat a fost majorat cu 6%”, se arată în nota analitică a Institutului pentru Politici şi Reforme Europene.
Noua metodologie prevede că preţurile de vânzare cu amănuntul se stabilesc de ANRE la fiecare 2 săptămâni, în funcție de cotațiile carburanților la bursele regionale. Prețul carburanților va include și costurile de transportare, accize și taxe, dar și o marjă comercială specifică, pentru ca operatorii să-și poată acoperi cheltuielile.
„Plafonarea prețurilor distruge concurența, deoarece toți operatorii vor afișa prețurile stabilite de ANRE. Dacă marja comercială la litru nu va fi suficient de mare, majoritatea stațiilor de alimentare din zonele rurale vor falimenta. Acestea au vânzări reduse și respectiv au costuri mult mai mari la un litru de combustibil”, este de părere analistul IPRE, Sergiu Tofilat.
În statele dezvoltate piața produselor petroliere este liberalizată, iar prețurile se formează prin concurență. Analizând experiența internațională, IPRE consideră că este necesară aplicarea unor „politici alternative, pentru a limita profiturile nejustificate ale unui cartel, a stimula concurența pe piață și a contribui la bunăstarea consumatorului”.
„Formarea prețurilor la carburanți trebuie revăzută la nivel de legislativ, având la bază câteva principii: stimularea concurenței între operatori, astfel încât prețurile să fie stabilite în funcție de cerere și ofertă; autorizarea stațiilor de alimentare «expres», fără personal de deservire, după modelul statelor occidentale; introducerea unei taxe variabile în funcție de marja comercială, pentru a demotiva operatorii să mențină prețurile ridicate în scopul obținerii profiturilor nejustificate; aplicarea instrumentelor de sancționare a înțelegerilor de cartel”, mai precizează analiştii.