De ce să nu fie posibilă dislocarea de trupe NATO în Republica Moldova în baza articolului 51 din Carta ONU? Întrebarea îi aparţine generalului (r) Constantin Degeratu.
Invitat în emisiunea “Jurnalul de Seară” de pe Digi 24, Constantin Degeratu a discutat despre Summit-ul NATO de la Varşovia, care va debuta vineri, 8 iulie, în Polonia.
Făcând referire la invocarea de către Rusia a articolului 51 din Carta ONU în decizia Kremlinului de a disloca trupe în Siria, generalul (r) Degeratu a făcut următorul comentariu: “Care este motivul pentru care Uniunea Europeană şi, în ansamblul său, NATO n-ar putea face acelaşi lucru în Ucraina, în Georgia, în Republica Moldova? Adică discolare de trupe, în baza articolului 51 din Carta ONU? De ce n-ar fi posibil? Am văzut clar că în Rusia se înţelege bine limba rusă şi limba forţei. Adică niciodată Rusia nu atacă acolo unde este forţă, acolo unde e putere, acolo unde este coeziune, acolo unde este claritate de acţiune; nu, ci doar acolo unde sunt slăbiciuni, acolo unde se aşteaptă ca guvernele, ca şi guvernul român din 1940, să nu reacţioneze”.
Sistemul Cartei Naţiunilor Unite prezintă, la modul conceptual, o regulă prevăzută de articolul 2, alineatul 4, şi două cazuri în care se admite folosirea forţei: exercitarea dreptului la legitimă apărare individuală sau colectivă în cazul unui atac armat (art. 51) şi, respectiv, în baza hotărârii Consiliului de Securitate al ONU (art. 39-42).
Dreptul internaţional admite următoarele situaţii când se poate recurge în mod legal la folosirea forţei armate în relaţiile internaţionale: prima şi cea mai importantă excepţie pe care o prevede Carta ONU este aceea din articolul 51 – “ Nici o dispoziţie din prezenta Cartă nu aduce atingere dreptului inerent de autoapărare, individuală sau colectivă, în cazul în care se produce un atac armat împotriva unui membru al Naţiunilor Unite, până când Consiliul de Securitate va fi luat măsurile necesare pentru menţinerea păcii şi securităţii internaţionale”.
Cu alte cuvinte, Carta lasă, prin această derogare, posibilitatea de folosire legală a forţei ca formă a legitimei apărări, pentru exercitarea dreptului la legitimă apărare individuală sau colectivă.