• Despre noi
  • Contact
  • Cautăm colaboratori
InfoPrut
  • Actualitate
  • Politic
  • Cultural
  • Extern
  • Dosar
  • Opinii
  • Focus
  • Interviu
  • Comunităţi istorice
  • Foto
No Result
View All Result
  • Actualitate
  • Politic
  • Cultural
  • Extern
  • Dosar
  • Opinii
  • Focus
  • Interviu
  • Comunităţi istorice
  • Foto
No Result
View All Result
InfoPrut
No Result
View All Result

O „criză a carburanţilor” cât o nuntă ca în basme. Socrii? Desigur, Chişinăul şi Tiraspolul

Liviu G. Stan by Liviu G. Stan
5 august 2016
in Actual, Focus
0
Sursă foto: jurnalul.ro

Sursă foto: jurnalul.ro

0
SHARES
25
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

 

Având la bază teritorii-fantomă, conflictele îngheţate înseamnă, în primul rând, camioane cu bani. Proveniţi din trafic de arme, substanţe interzise, carne vie şi din nenumărate alte forme de crimă organizată.

Sursă foto: jurnalul.ro
Sursă foto: jurnalul.ro

Când Kremlinul îşi pune în funcţiune maşinăria hibridă de înghiţit teritorii, nu acţionează doar în virtutea unei mitologii autoreflexive imperialiste, ci îşi gândeşte cât se poate de realist avantajele economice enorme pe care le poate atrage prin existenţa unei frontiere sterile.

Muntenegru este o piaţă luxuriantă de arme pentru clientela din Arabia Saudită, mai rasată în pretenţii – în sensul că nu consumă armament din fostele republici sovietice, pe care îl consideră prea „second hand”. Însă ISIS nu este de aceeaşi părere. Preţurile obscen de mici ale armelor în zone separatiste precum Doneţk, Lugansk sau stânga Nistrului creează un bazar de succes pentru jihadişti, după cum ne demonstrează rapoarte recente. Superofertele sunt dintre cele mai ameţitoare, din moment ce, se spune, în estul Ucrainei poţi obţine un Kalaşnikov în schimbul câtorva sticle cu alcool. În 2013, Centrul pentru Studii avansate de apărare, un centru de cercetări militare din Washington, a dat publicităţii un raport despre reţelele de traficanţi de arme, indivizi si companii care duceau arme din Ucraina prin portul Odesa în diverse teatre de război ale lumii. A.k.a „reţeaua Odesa”.

Dar să lăsăm deoparte capitalismul tribal al armelor şi să ne concentrăm pe alţi saci cu bani care se împuiază pandemic la umbra dramelor secesioniste. Aşa-zisa „criză a carburanţilor” din regiunea transnistreană, de pildă.

Pe deasupra puţului informaţional în care trăiesc oamenii din stânga Nistrului se derulează un basm fastuos ce are următoarele ingrediente. Compania Sheriff, cucuveaua care piuie la geam prohodul lui Evgheni Şevciuk, anunţă că rezervele sale de petrol sunt în pericol de epuizare. Începe duduitul ceţos al mass-media: reportaje apocaliptice cu benzinării Sheriff în care nu se mai vinde motorină, anunţuri că benzina nu mai este disponibilă decât pentru câteva zile, se dă vină pe Chişinău şi Kiev, care ar ţine într-o blocadă a carburanţilor regiunea transnistreană. Şevciuk şi acoliţii săi joacă şi ei pe placa faraonilor de la Sheriff: da, Chişinăul şi Kievul sunt de vină, moarte exploatatorilor. Numai că, între timp, la vama locală plutesc nişte date interesante. În timp ce Sheriff anunţă reducerea importului de produse petroliere cu 11%, vameşii spun altceva, că, din contră, importul de motorină s-a majorat cu 50%. Explicaţia? Tiraspolul a creat o furtună de praf în direcţia serviciului vamal. Ţinta? Importul carburanţilor pe baza actelor eliberate de Chişinău, dar fără a fi verificaţi de vameşi. Cu alte cuvinte, nu trebuie să existe prea multe documente cu ruta acestor carburanţi, din moment ce Sheriff pompează benzină şi motorină prin Pervomaisk spre Luganskul separatist, iar foarte mulţi granguri din establishment trebuie să-şi tragă partea din aceste trasee financiare. Afaceri, nene, afaceri. Afaceri care trebuie să rămână cât mai invizibile.

Pe a doua filă a acestei poveşti nemuritoare scrie doar un singur cuvânt – TRISTAR. Adică? O micuţă firmă transnistreană cu patronaşi domiciliaţi în Chişinău. Firma importă în regiune combustibil şi, în acest moment, este singura companie care mai poate face asta în stânga Nistrului. TRISTAR şi-a început importurile din luna mai. Potrivit Moldova.org, taxele de licenţă şi TVA-ul se duc în bugetul de stat al Republicii Moldova. În iunie, Şevciuk a micşorat accizele de import de aproximativ două ori. TRISTAR dă din coadă de bucurie: înregistrează venituri pe bandă rulantă şi achită foarte puţin în bugetul regiunii. Chişinăul dă şi el din coadă: primeşte taxele şi TVA-ul de la TRISTAR, iar banii ăştia cine ştie prin ce buzunare sfârşesc. Şevciuk dă şi el din coadă: dacă tot se anunţă că nu va mai pupa un mandat de lider al fâşiei separatiste, măcar să plece cu geamantanele pline.

Mişto „criza carburanţilor”, nu?

Staţi să vedeţi când va intra în „criză” depozitul militar de la Cobasna, cel mai mare din Europa de Est.

 

Tags: ChişinăuCobasnacriza carburantilorEvgheni ŞevciukheadnewsKievOdesaregiunea transnistreanăTiraspolTristar
Previous Post

MAE: Acțiunile militarilor ruși din regiunea transnistreană sunt sfidătoare și inadmisibile

Next Post

Băsescu, în fața basarabenilor care vizitează pentru prima data România: Unirea rezolvă problemele de pe ambele maluri ale Prutului

Next Post
Tinerii Moldovei: Unirea înseamnă stabilitate economică și justiție echitabilă

Băsescu, în fața basarabenilor care vizitează pentru prima data România: Unirea rezolvă problemele de pe ambele maluri ale Prutului

Arhiva InfoPrut

  • Cautăm colaboratori
  • Contact
  • Despre noi
  • Dosare
  • Infoprut.ro
  • Sondaje

© 2025 JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.

No Result
View All Result
  • Actualitate
  • Politic
  • Cultural
  • Extern
  • Dosar
  • Opinii
  • Focus
  • Interviu
  • Comunităţi istorice
  • Foto

© 2025 JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.