New York Times dedică un articol de analiză modului în care Kremlinul foloseşte în scopuri geopolitice instituţia bisericii pentru a pune presiune pe fostele republici sovietice. Republica Moldova este menţionată în material.
Jurnaliştii americani scriu că Moscova îşi foloseşte mitropoliţii loiali „cauzei imperaliste” ca unealtă de blocaj a oricărei rute euro-atlantice a republicilor din fosta URSS.
În cazul Republicii Moldova, este menţionat ÎPS Vladimir, mitropolitul Chişinăului şi Întregii Moldove, cunoscută portavoce a intereselor ruseşti.
New York Times scrie şi despre frontul comun dintre sutanele Rusiei şi pionii ei politici din Republica Moldova, cum ar fi Igor Dodon, liderul PSRM.
Nici episcopul de Bălţi şi Făleşti, Marchel, aprig apărător al şefului Partidului Nostru, Renato Usatîi, actor politic cu ştate vechi în lumea crimei organizate, nu este omis. Despre episcop, publicaţia newyorkeză notează: „În avangarda cauzei anti-europene în Moldova a fost şi Marchel Mihăescu, episcopul ortodox din Bălţi, care a fost numit în postul pe care îl ocupă de către patriarhul Moscovei”.
NY Times oferă următoarea mostră de retorică tip Putin din recuzita lui Marchel, citând câteva declaraţii ale acestuia dintr-un interviu: „Glasul bisericii şi vocea politicienilor ruşi – nu toţi, dar marea majoritate a politicienilor ruşi – reprezintă un tot. Pentru mine, Rusia este gardianul valorilor creştine (…) Europa ne-a dat o mulţime de bani, nu există nicio îndoială, dar vrea prea mult în schimb. Ea ne cere să plătim cu sufletele noastre, să ne îndepărtăm de Dumnezeu. Acest lucru nu este acceptabil”.