Furtul miliardului de dolari din sistemul bancar al Republicii Moldova, pe care presa internaţională l-a denumit “jaful secolului”, va fi vedeta primei expoziţii personale în România a artistului vizual Pavel Brăila, la galeria de artă contemporană din Bucureşti – Eastwards Prospectus.
Expoziţia, intitulată New Year’s Dissections, va putea fi vizitată în perioada 13 ianuarie – 12 martie 2017 şi reuneşte lucrări video, serigrafii şi fotografii, multe dintre ele inspirate din viaţa socială a Republicii Moldova, axate în special pe oraşul natal al artistului, Chişinău.
Devalizările care au zguduit din temelii PIB-ul Republicii Moldova vor fi “autopsiate” într-o serie de şase serigrafii. Fiecare serigrafie redă miliardul de dolari în câte una din bancnotele care formează sistemul monetar al Republicii Moldova. În acest fel, Pavel Brăila caută să sublinieze caracterul abstract al reprezentării mentale a miliardului de dolari în rândul populaţiei din Republica Moldova.
„Cred că un artist astăzi este un fel de figură sincretică, care îşi trăiește viața lui / ei absorbind o mulţime de influenţe diferite – arta, stiinţa, muzica, politica, treburile casnice. Viața însăși devine principalul proiect artistic. Artefactele care apar în timpul acestui proces sunt urme sau resturi, ca niște amprente – ele sunt un fel de produse derivate și semne ale acestei vieți. Sunt influențat de circumstanțele în care trăiesc, în Moldova sau în altă parte, și o parte din munca mea este de a menține declanșatorul de inspiraţie deschis tot timpul”, se arată în statement-ul artistului publicat pe site-ul Eastwards Prospectus.
Expoziţia New Year’s Dissections va fi desfăşurată pe ambele etaje ale galeriei bucureştene, iar pentru vernisajul din 13 ianuarie, Pavel Brăila va transforma Eastwards Prospectus în scena unei petreceri de Anul Nou pe rit vechi.
„Reflecțiile lui Pavel Brăila sunt pline de ironie: în spațiul expozițional suntem întâmpinați de portretul unui gangster transformat în erou revoluționar și numărăm banii furați de politicieni transformați în hoți de bănci, în timp ce călcăm pe straturi groase de confetti și sărbătorim o Moldovă care se întoarce spre Est, spre Vest, spre Est, spre Vest”, spune criticul de artă Raluca Voinea, citată de România Liberă.