Discreditarea și stigmatizarea – aceste două instrumente sunt din ce în ce mai des folosite în mass-media din Republica Moldova, a sesizat Consiliul de Presă.
„Auzim practic în fiecare zi etichete de felul <<mafiot>>, <<ucigaș>>, <<rider>>, <<oligarh>> etc., pe care jurnaliștii le aplică fără să existe decizii definitive ale instanțelor de judecată. Etichetarea și stigmatizarea sunt practici contrare Codului Deontologic al jurnalistului și normelor jurnalismului de calitate, iar catalogarea cuiva drept <<criminal>>, <<infractor>>, <<ucigaș>> este pasibilă și de răspundere legală. Folosirea pe larg a etichetelor este confirmată de rapoartele de monitorizare a presei, dar și de cazurile care au fost sau sunt în proces de examinare la Consiliul de Presă”, precizează instituția într-un comunicat de presă.
Consiliul de presă atenționează că rolul jurnalistului este de a informa corect și obiectiv publicul, nu de a participa la campanii de imagine.
„În unele cazuri, cu scopul de a compromite imaginea adversarilor politici ai patronilor de presă, sunt preluate de pe bloguri ori resurse anonime și dubioase articole bazate pe falsuri sau pe informații parțial adevărate, materiale nedocumentate, bazate pe presupuneri sau pe opinii exprimate unilateral. Unii manageri de presă acceptă ca resursele mediatice pe care le administrează să devină platforme pentru campanii de denigrare”, mai notează instituția.
„Consiliul de Presă face apel către toți jurnaliștii să se abțină de la implicarea în reglările de conturi dintre politicieni sau oameni de afaceri prin intermediul materialelor jurnalistice și reamintește că au dreptul să refuze sarcinile redacționale care contravin propriilor convingeri sau normelor jurnalismului etic”, conchide acesta.