Cele două tururi ale alegerilor prezidențiale din octombrie-noiembrie 2016 au evidențiat și mai mult faliile între realitate și interpretarea mediatică a presei controlate de partide (în special presa controlată de „General Media Group” – companie aflată în proprietatea lui Vlad Plahotniuc, președinte al Partidului Democrat, precum și o serie de agenții de presă online și posturi TV deținute de persoane afiliate Partidului Socialiștilor). Ori, majoritatea dintre acestea au difuzat în campania electorală narative false sau intoxicări mediatice, încălcând flagrant orice fel de norme ce țin de deontologia jurnalistică.
Astfel, cea mai importantă problemă semnalată în ultimul studiu realizat de Asociația Presei Independente (API) cu privire la pericolul reprezentat de capturarea presei din R. Moldova de către oameni de afaceri, partide şi alte formaţiuni politice, grupuri de politicieni, şi/sau alte grupuri sau persoane care acționează „din umbră” pentru a institui propriul monopol pe piața mediatică din republică.
Printre constatările enunțate de echipa de autori API descoperim că, de-a lungul campaniei electorale a PSRM-ului, fostul candidat Dodon a avut două televiziuni principale de distribuire a dezinformărilor și falsurilor în spațiul informațional – NTV Moldova și Accent TV. Ambele canale au conexiuni cu capitaluri din Federația Rusă, duc o propagandă pro-rusă și anti-occidentală, reușind, în același timp, să exploateze asocierea imaginii liderilor ruși (în special cea a lui Vladimir Putin) cu imaginea candidatului Dodon ca „statalist şi patriot, gata să stabilească un parteneriat strategic cu Federaţia Rusă”. Designerii manipulărilor nu s-au oprit în a utiliza cele mai josnice tactici de propagandă, cum ar fi „etichetarea”, „ai noștri vs. ai lor”, „logica falsă”, poze trucate, etc.
Citiți aici analiza integrală.