E ora 10:30 dimineața și Volodea se trezește pentru a-și aduna gândurile. Volodea e din Soroca, are 26 de ani și trăiește din banii care i-au mai rămas de la munca în construcții la Moscova. Acum se gândește să meargă la Chișinău, să se angajeze undeva. Primul lucru pe care-l face e să deschidă contul de Facebook pentru a mai schimba două vorbe cu un fost coleg de școală, stabilit acum în capitală. Nu a mai vorbit cu el, deoarece i-a atras atenția câteva știri distribuite de prieteni. E vorba despre ultimele scandaluri cu implicarea liderilor de partide. Urmează alegerile parlamentare din toamnă, iar lui Volodea îi plac intrigile politice, așa că a uitat să-l mai întrebe pe colegul de clasă dacă l-ar putea ajuta să se angajeze undeva. E absorbit acum de comentarii și se ceartă cu alți susținători de partide.
„Jumătate din ce citesc când intru pe Odnoklassniki sau Facebook sunt știri. Nu mă uit cine le scrie că n-am timp. Mă uit după titlu. Din câte văd… Plahotniuc face lucruri bune. Chiar dacă unii îl numesc oligarh, dar mai face și ceva pentru tineri. Îi ajută să-și deschidă businessul lor”
Povestea Volodea despre experiența sa cu online-ul moldovenesc. Totuși, ce l-a făcut pe Volodea să-l creadă pe liderul Partidului Democrat?
Evident că nu tot ce apare pe Facebook e ingurgitat de Volodea. Acesta preferă acele mesaje care îi confirmă niște credințe predefinite, ce-l sperie, sau ce îi confirmă oamenii și prietenii cu o anumită credibilitate (a se citi și expunere) în spațiul public. De aceea sunt cumpărați politicienii de pe Bîc și create noi site-uri peste noapte.
Minciuna crezută e o chestiune de statistică. Volodea e doar unul din sutele de mii de tineri care consumă știri fără să întrebe cine le scrie. Aceștia sunt atrași nu numai de ceea ce-i sperie (fricile comune), dar și de ceea ce le confirmă prietenii prin distribuiri de mesaje, memeuri sau articole pe rețele sociale.
În decurs de opt ani, procentul celor care declarau că se informează în primul rând de pe internet a crescut simțitor de la 5% (martie 2009) la 24% (aprilie 2017). Paralel a crescut și încrederea cetățenilor în conținutul online – 22 % au declarat că au cea mai mare încredere în internet (aprilie 2017). Doar campania prezidențială din toamna anului trecut a decredibilizat mult online-ul, mai ales din cauza campaniilor de manipulare lansate de politicieni în scopuri electorale.
Tot din aceste sondaje mai aflăm că la ultimul barometru, 18% dintre respondenți declarau că se informează despre evenimente direct de pe social-media. Creșterea este sesizată mai ales în mediul rural (de la 3,3% în aprilie 2015 la 15% în aprilie 2017) și în rândul tinerilor cu vârsta cuprinsă între 18-29 ani (35% dintre aceștia au declarat că citesc știri direct de pe rețele sociale). Se înțelege de la sine că ponderea acestora ar putea depăși și 30% până la sfârșitul anului 2018, mai ales că a început crească și procentul utilizatorilor care se conectează la internet direct de pe telefon sau tabletă (peste 40% din internauți).
„Televiziunea scade, internetul crește, atunci unde ne promovăm minciunile?” – asta pare sa fie întrebarea propagandiștilor după model rusesc, care le duc mai departe temele lui Plahotniuc și Dodon.
Citiți aici analiza integrală. http://larics.ro/se-pregateste-ceva-pe-online-ul-