Marea „șmecherie” de la Chișinău este următoarea: președintele Republicii Moldova, Igor Dodon, nu are „atribuții reale”. Opinia îi aparține analistului Dan Dungaciu, directorul Institutului de Științe Politice și Relații Internaționale (ISPRI) al Academiei Române.
„Problema nu este ce vrea Igor Dodon, problema este ce vrea și guvernarea de la Chișinău și acest parteneriat între Igor Dodon, președintele Republicii Moldova, și dl. Plahotniuc, șeful Guvernului Republicii Moldova, oricât ar suna de paradoxal ceea ce spun. Problema de fond în acest moment este că în Republica Moldova sunt doar doi actori care comunică și emit mesaje publice: unul este președintele și al doilea este premierul. S-a acaparat toată piața politică într-un joc care le convine ambilor actori. Nimeni nu mai discută de situația socio-economică din Republica Moldova, de furtul miliardului, de problemele grave cu care se confruntă Republica Moldova și asistăm la acest joc de ping-pong, care putea fi foarte ușor evitat, dacă se dorea acest lucru”, a declarat Dan Dungaciu pentru Digi24, comentând presiunile covârșitoare la care este supusă Armata Națională de către Igor Dodon.
Igor Dodon este în Constituție șeful Armatei, președintele e comandantul suprem al armatei. Pe de altă parte, Constituția este relativ ambiguă, pentru că vorbește de anumite gesturi pe care le poate face președinele doar după consultare cu Parlamentul, a subliniat analistul.
„Chestiunea asta care a început de mult, de când fost ales președinte Igor Dodon, trebuia și putea să fie clarificată de Curtea Constituțională. Faptul ca nimeni nu s-a dus la Curtea Constituțională să clarifice care sunt atribuțiile șefului Armatei și care nu sunt atribuțiile șeful Armatei, nu face decât să confirme faptul că ambilor actori le convine asta. Nu se va întâmpla nimic fundamental cu Republica Moldova. Este tot neutră, nu s-a schimbat nimic, iar la ideea deschiderii unui birou NATO aș adăuga un bemol foarte important: nu s-a deschis oficial. Altfel spus, s-a deschis, dar n-a fost o deschidere oficială la care să fie invitați oficiali NATO, oficiali ai Republicii Moldova și din alte state, tocmai pentru a nu fi tranșant guvernul Republicii Moldova în privința asta. Asistăm din păcate la un joc al acestor doi actori care nu vor să clarifice lucrurile. Ambii câștigă din asta: Igor Dodon electorat și PD, dl Plahotniuc, acaparează toată piața, politică, publică, împotriva lui Igor Dodon și toate astea, din perspectiva alegerilor parlamentare din 2018. În afară de cei doi actori nu mai trebuie să existe nimeni pe scena publică. În ceea ce privește participarea armatei la exerciții NATO, problema nu este doar că președintele va spune nu, problema este că ce va gândi guvernul Republicii Moldova s-ar putea să spună președintele”, a precizat Dungaciu.
Nedorința „asta de a clarifica relația cu Dodon, începând de la impeachment până la clarificarea atribuțiilor lui Dodon, permite guvernului să joace foarte duplicitar”.
„De pildă: noi am vrea să trimitem soldați în România, dar nu putem, pentru că se opune Igor Dodon. Sau: noi am vrea să sărbătorim Centenarul la Chișinău, dar se opune președintele Dodon. În realitate, lucrurile astea pot fi foarte ușor făcute de către Guvern, pentru că are toate pârghiile la dispoziție să facă așa ceva, chiar și numirea unui ministru al apărării. Intervenția lui Dodon a fost foarte clară: cât timp nu este un ministru la Apărare. Guvernul ar trebui să găsească un om care să fie ministru al apărării și să încheie această dezbatere cu Dodon. Problema e că nu vrea. Ăsta este marele risc și, în opinia mea, marea șmecherie care se petrece la Chișinău: președintele Dodon nu are atribuții. Președintele Dodon a fost făcut președinte cu sprijinul PD și al televiziunilor dlui Plahotniuc. El nu are atribuții în realitate. Guvernul are atribuții în realitate. Dar de foarte multe ori președintele rostește ceeea ce Guvenul nu ar vrea să rostească”, a mai comentat directorul ISPRI.