Propaganda și dezinformarea mediatică ar putea fi interzise prin lege în Republica Moldova, conform proiectului noului Cod al Audiovizualului prezentat marți în cadrul unor dezbateri organizate în Parlament.
Codul fost elaborat de un grup de lucru format din experți naționali și internaționali.
Aceștia propun ca noul Cod al audiovizualului să se numească Codul serviciilor media audiovizuale al Republicii Moldova, relatează Radio Chișinău.
În document sunt definite pentru prima dată noțiunile de „propagandă” și „dezinformare”, care lipsesc în actuala legislație, a afirmat Directorul Asociației Presei Electronice, Vasile State.
„În spațiul audiovizual național sunt interzise programele care constituie dezinformare mediatică și/sau cele care constituie propagandă mediatică. Propunem două noțiuni. Dezinformarea este un fel de agresiune care, făcând uz de zvonuri, fals și minciună și oferind imagini deformate și interpretări tendențioase ale realității, urmărește manipularea audienței. Și propagandă – formă de persuasiune sau de răspândire a unor idei cu scopul de a influența atitudini, convingeri și comportamente, prin prezentare părtinitoare și reflectarea selectivă a evenimentelor”, a explicat State.
Proiectul mai propune ca o persoană fizică să poată fi proprietar beneficiar la ce mult un serviciu de televiziune generalist, un post TV de știri și două posturi TV tematice.
Volumul obligatoriu al programelor proprii ar urma să varieze pentru televiziuni între 10 ore pentru furnizorii publici naționali și 2 ore pentru cei privați locali.
La radio, programele proprii vor trebui să ocupe un spațiu mai mare, între 14 și 6 ore, în funcție de tipul de acoperire și de proprietate. Totodată, 80 la sută din programele proprii ar urma să fie în limba română, cu excepții pentru localitățile unde locuiesc predominant minorități naționale.