România rămâne în continuare cel mai mare partener comercial de import al Republicii Moldova, iar 49% din totalul importurilor Republicii Moldova au fost din UE, se arată într-un studiu realizat de Programul pentru Reforme Structurale.
În ceea ce priveşte exportul, patru dintre cinci cei mai mari parteneri comerciali ai Republicii Moldova sunt membri ai UE: România, Italia, Germania şi Marea Britanie, transmite Agerpres.
Între timp, exporturile către ţările CSI s-au diminuat atât în termeni absoluţi, cât şi în termeni relativi.
Destinaţiile emergente de export includ China, Arabia Saudită, Egipt şi Malaezia.
Transportul rutier cuprinde cea mai mare parte a comerţului din Republica Moldova, făcând sistemul rutier şi punctele de trecere a frontierei (PTF) terestre drept cele mai importante componente ale coridoarelor comerciale ale Republicii Moldova. PTF Leuşeni-Albiţa şi Sculeni-Sculeni spre România au gestionat mai mult de 35% din traficul rutier din Republica Moldova în termeni de volum în 2016, se precizează în studiu.
Republica Moldova şi România ar putea dezvolta împreună un sistem transfrontalier de programare a vehiculelor, similar sistemelor aplicate la hotarele SUA-Canada. Combinând notificările prealabile, slot-urile de aşteptare / rândurile virtuale, sistemele de recunoaştere a plăcuţelor de înmatriculare, zonele RFID, zonele de aşteptare pentru camioane şi capacităţile de notificare electronică în timp de aşteptare, aceste sisteme au reuşit să reducă din timpul de procesare la frontieră şi timpul de stat în rând a camioanelor, mai sugerează studiul.