Statele din Uniunea Europeană rămân principala piața de desfacere pentru mărfurile din Republica Moldova. Anul trecut, peste 70 la sută dintre exporturi au ajuns în țări precum România sau Germania. Producătorii autohtoni susțin că piață UE a devenit mai accesibilă, chiar dacă acolo există o concurență acerbă.
Igor Furtună este unul dintre exportatorii din R. Moldova care a reușit să pătrundă pe piața Uniunii Europene. Biscuiții și grisinele pe care le produce au ajuns pe masa consumatorilor din România și Germania. El spune că acest lucru a fost posibil grație Acordului de Liber Schimb semnat de Republica Moldova cu Uniunea Europeană.
„Avem vreo trei ani de când am început exporturile în țările din Uniunea Europeană. A fost foarte bine gândit acest Acord. Cred că pentru Republica Moldova este un succes care le dă posibilitate producătorilor autohtoni să exporte în țările UE fără ca să plătească taxe. Datorită acestui fapt și producătorii moldoveni se aliniază la niște standarde.”
În anul 2018, 70 la sută din volumul total al exporturilor Republicii Moldova au fost orientate către țările din Uniunea Europeană. Această piață, potrivit directorului Agenției de Investiții, Rodica Verbeniuc, este mai atractivă și mai accesibilă pentru producătorii din Republica Moldova.
„Peste jumătate din exporturile de produse industriale sunt orientate spre o singură piață, cea din România. România este un partener strategic și piața numărul unu a Republicii Moldova pentru export și import, care oferă acea pistă, rampă de lansare a multor antreprenori.”
În România s-au exportat mărfuri în valoare de peste 572 de milioane de dolari, în top urmând Italia – 206,9 milioane, Germania 182 de milioane, Rusia – 171,7 milioane și Turcia – 149,8 milioane de dolari.