Declarația Guvernului instalat de președintele Dodon, precum că se vor construi încă două aeroporturi, în sudul și în nordul R. Moldova, trebuie analizată în primul rând din punctul de vedere al securității naționale, și în al doilea rând din punctul de vedere al fezabilității economice, comentează expertul în politici de securitate, Dumitru Mânzărari, fost secretar de stat la Ministerul Apărării.
Într-un comentariu pentru Radio Chișinău, el atenționează că aspectul de securitate este foarte important, din cauza deteriorării situației naționale și regionale. „Avem o guvernare dependentă de Rusia. Igor Dodon a recunoscut că primește finanțare de la ruși pentru sine și partidul său, în video făcut public anul trecut. Presa de la Chișinău a scris că rudele șefului statului au afaceri economice cu funcționari de rang înalt din Rusia. Astfel, Igor Dodon are interes personal, dar și vulnerabilități în relațiile cu Rusia.
Dorința unui Guvern controlat de Rusia, de a deschide aeroporturi adiționale în Republica Moldova, trebuie privită ca o încercare de a lichida avantajul nostru al lipsei de frontiere comune cu Rusia. Pentru că aeroporturile vor servi drept acel punct în spațiu, prin care Rusia va primi acces direct la țara noastră. Problema mai este și că inițiativa data ar putea servi drept un pretext de a deschide aeroportul din Tiraspol pentru zboruri internaționale – “în spiritul măsurilor de consolidare a încrederii”. Apoi, un aeroport în Găgăuzia va fi mult mai dificil să fie controlat de organele de stat – chiar dacă guvernarea e pro-rusă, în organele de stat continue să lucreze patrioți, și acestea ar putea face publice încălcări care implica transportarea de către Rusia pe ascuns a încărcăturilor și personalului militar in Moldova. Iar dacă aeroportul e in Găgăuzia, va fi mai dificil să identificăm acest lucru. Aceiași situație e și cu Tiraspolul.
Mulți comentatori încearcă să ridiculizeze astfel de scenarii. Însă ei intenționat ignoră faptul, că Rusia a trimis militari în Siria, în calitate de mercenari, anume cu avioane civile de transport. La fel, aceste aeroporturi pot fi folosite pentru primirea avioanelor de transport ale agențiilor de situații excepționale ale Rusiei sau chiar Bielorusia, care face stat comun cu Moscova. Pretextul ar putea fi pozitiv – asistența Moldovei în înlăturarea consecințelor unor calamități naturale, sau exerciții comune cu serviciul situații excepționale a Republicii Moldova. Sub acest pretext legitim s-ar putea aduce echipament si efectiv militar, care în afara Chișinăului ar fi mai dificil de detectat”, atenționează expertul.
Referindu-se la aspectul economic invocat de Igor Dodon și Ion Chicu pentru a construi aeroporturile, expertul spune că acesta este eronat. „Se spune că serviciile oferite de aeroportul Chișinău sunt foarte scumpe, și că alte două vor crea competiție și vor reduce prețurile. E un argument fals. În primul rând, pentru a scădea prețurile trebuie de creat condiții economice egale pentru operatorii economici, iar astăzi în Moldova toată “turta” economică e împărțită între cei de la conducere sau apropiații lor – avem monopoluri. În al doilea rând, aeroporturile adiționale vor atrage pasagerii care astăzi folosesc Aeroportul Chișinău, și vor face toate trei nerentabile din punct de vedere economic. Menținerea continuă a unui aeroport necesită un trafic minim, pentru a fi economic rentabil. Mai apoi, conform rapoartelor existente, rata veniturilor industriei aeriene globale de la transporturi cargo e în descreștere – dacă s-ar dori să atragă cu prețuri reduse tranzituri cargo. Însă, nu e competitiv economic să o faci, când sunt aeroporturi regionale la Odesa, Cernăuți, Iași și Suceava”, spune expertul Dumitru Mânzărari.
El concluzionează că aceste proiect este insuflat de Moscova și este nefast pentru securitatea R. Moldova. „Faptul că guvernarea pro-rusă a inițiat acest subiect imediat după venirea la putere, și lipsa unei argumentări economice convingătoare ar indica posibilitatea că sunt presați de Moscova să construiască cât mai curând aceste porți de intrare pentru armata rusă de „turiști”. Nu văd o alta justificare a proiectelor date, decât una insuflată de la Moscova, dar și cu consecințe nefaste pentru securitatea naționala a Republicii Moldova”.