Vârfurile mediului academic de la Chișinău sunt preocupate de probleme mai importante decât cele legate de identitate, limbă și istorie a statului, coloane de care ne sprijinim cu încredere în mersul nostru spre orizonturile civilizațiilor pe care le avem drept model? se întreabă profesorul Boris Volosatîi, directorul Liceului Teoretic Româno-Francez „Gheorghe Asachi” din Chișinău.
Profesorul de la Chișinău consideră excelentă poziția Academiei Române cu privire la unitatea limbii române și sfidarea adevărului științific prin numirea ei de „moldovenească” de către autoritățile de peste Prut.
„Săptămâna trecută am văzut reacția Președintelui ASR la opinia exprimată de către un pretins lingvist care consideră că Ștefan cel Mare nu avea idee că e român și că vorbea moldovenește.
Nu o să repun între ghilimele excelenta expunere a Președintelui Academiei Române, dl. Aurelian Ioan Pop(chiar dacă aceasta merită să fie citită și recitată la Chișinău). Dar consider întemeiat să dau aprecierea pe care o merită Academia Română pentru efortul depus în scopul desființării a oricărei încercări de a impune „adevăruri” fabricate în laboratoare politice și propagandistice de la Chișinău”, scrie acesta pe pagina sa de Facebook.
Volosatîi interpelează conducerea Academiei de Științe a Moldovei de ce s-a eschivat să comenteze dorința unora de la Chișinău de a „face regulă” în Curriculum, la istorie și limba română.
„Nu este suficient, cred, să se expună doar Institul de Filologie, pentru că importanța subiectului scos în față merită implicarea instituțiilor de pe cea mai ridicată treaptă. Tace și societatea civilă. Explicația e că societatea civilă e intoxicată pe anumite segmente cu elemente care servesc unor actori anume”, mai scrie acesta.
Directorul liceului din Chișinău se întreabă ce s-a întâmplat cu coloana vertebrală a intelectualității din Republica Moldova.
„Are conducerea ASM poziție ori nu? Ori vârfurile mediului academic sunt preocupate de probleme mai importante decât cele legate de identitate, limbă și istorie a statului, coloane de care ne sprijinim cu încredere în mersul nostru spre orizonturile civilizațiilor pe care le avem drept model”, adaugă.
Acesta propune și o serie de răspunsuri potențiale.
„Unu: nu avem conducere a ASM; Doi: actualele vârfuri ale Academiei sunt chinuite de alte probleme, inclusiv de problema propriei legalități.
În calitatea mea de profesor, doctor în pedagogie, sunt interesat să știu ce face Academia pe domeniul cercetării și al pedagogiei. Care este suportul acordat, inclusiv financiar, pentru desfășurarea unor asemenea activități.
Ar fi și alte întrebări, desigur, însă tăcerea care se prelinge dinspre înaltele cabinete ale Academiei ne sugerează că aceste întrebări pur și simplu nu au rost”, a mai adăugat Boris Volosatîi.
Profesorul încheie cu un gând, al cărui adevăr îl consideră important- dacă ținem să avem viitor, trebuie să ne îngrijim azi de educație și cercetare.