Inițiativa lui Igor Dodon, președintele R. Moldova, de a realoca o parte din profitul BNM în bugetul de stat cu scopul de a acoperi o parte din datoria de stat formată din cauza „Legii Miliardului” atentează la independența Băncii Naționale și nu rezolvă problema fundamentală, și anume stoparea investigațiilor pe marginea „furtului miliardului”. La această concluzie au ajuns experții de la Centru Analitic Independent Expert-Group, o organizație neguvernamentală și non-profit specializată în cercetări economice.
„Inițiativa respectivă vine să atenteze la independența BNM, compromite eforturile de capitalizare a instituției și nu prezintă o soluție viabilă pentru problema datoriei de stat cauzată de „furtul miliardului”. Nu trebuie să tratăm BNM ca o instituție separată de sistemul instituțiilor de stat. Din contra, aceasta este una din principalele instituții publice, de activitatea căreia depinde buna funcționare a economiei naționale. Este important ca politicienii să se focuseze pe miezul problemei și să renunțe la atentatele în adresa independenței autorității monetare”, se arată într-o reacție a experților publicată pe marginea acestui subiect..
Expert Grup mai subliniază că autoritățile, indiferent de competențe și culoarea politică, nu au reușit până în prezent să recupereze niciun leu din activele fraudate din sistemul bancar în contextul „furtului miliardului” (executarea gajului și activelor deținute de băncile falimentate nu se consideră drept recuperare a banilor fraudați) și nici nu au fost trași la răspundere cei vinovați de fraudele respective.
„În paralel cetățenii continuă să plătească nota de plată. Până în prezent, nu au fost identificate sursele necesare pentru stingerea anticipată a datoriei față de BNM și, respectiv, eliminarea sau atenuarea acestei poveri asupra bugetului de stat”, remarcă specialiștii.
Expert Grup trage un semnal de alarmă asupra faptului că practica de partajare a profitului băncilor centrale cu bugetul de stat este considerată una detrimentală pentru independența autorităților monetare, fapt ce afectează credibilitatea acestora și, respectiv, capacitatea de a promova o politică monetară echilibrată și de a asigura stabilitatea macro-financiară a unui stat. În cazul R. Moldova, problema independenței devine și mai relevantă în contextul în care BNM rămâne insuficient capitalizată.
„Nu în ultimul rând, inițiativa de fapt nu permite atingerea obiectivului declarat de a identifica bani suplimentari pentru a atenua poverii „furtului miliardului” asupra bugetului de stat. Suma de 6 miliarde MDL anunțată de către Președinte depășește cu mult profiturile BNM. Spre exemplu, în 2018, aceasta a generat profit de doar 249,13 milioane de lei, iar în 2019 acesta ar putea fi și mai mic din cauza specificului politicii monetare. Cu alte cuvinte, BNM nu este atât de profitabilă (obținerea de profit nici nu este obiectivul acesteia) ca să servească drept sursă sigură de acoperire a datoriei de stat asociată cu „furtului miliardului””, mai scrie în materialul publicat de Expert Grup.
Amintim că la începutul acestei săptămâni, președintele Igor Dodon, a venit cu inițiativa să se realoce o parte din profitul Băncii Naționale a R. Moldova (BNM) în bugetul de stat în vederea acoperirii parțiale a datoriei de stat formată în urma intrării în vigoare a „legii miliardului”. Iar BNM a susținut această propunere, afirmând că „distribuirea parțială a profiturilor BNM, în condițiile agreate, corespunde standardelor internaționale în domeniul capitalizării băncilor centrale”.