Din 1 aprilie 2020, Republica Moldova procură tot necesarul de energie electrică de import de la Centrala Termoelectrică de la Cuciurgan, din stânga Nistrului. Experții în domeniul energetic de la Chișinău atenționează că decizia respectivă contravine în totalitate intereselor economice și de securitate ale R. Moldova și reprezintă, de fapt, o metodă directă de finanțare a regimului separatist de la Tiraspol.
Odată cu această decizie, R. Moldova a renunțat să mai procure o parte a a energiei din Ucraina, care reprezenta o sursă de alternativă. Pentru aceasta nu a fost semnat un contract, dar fost prelungit, cu 3 luni, cel existent, în baza unei hotărâri a Comisiei pentru Situații Excepționale, transmite Radio Chișinău.
Energocom anunță că prețul unui Megawatt a fost stabilit la valoarea de aproximativ 50$, cu aproximativ 9% mai puțin decât până acum.
În regiune prețul la energie este cu mult mai mic. În România, spre exemplu, a scăzut sub 30 de dolari pentru 1MWh. În plus, Republica Moldova achită practic de două ori pentru energia livrată din stânga Nistrului – costul energiei, dar și prețul gazului utilizat la producerea acesteia, pe care autoritățile separatiste nu-l achită, a comentat expertul în energetică susține expertul..
Expertul susține că decizia de a procura energia din stânga Nistrului este contrară intereselor Republicii Moldova și înseamnă, de facto, finanțarea de către cetățeni a regimului separatist de la Tiraspol, susține expertul.
„Practica pe care o aplică în continuare guvernarea duce la acumularea de noi datorii și duce la finanțarea regimului dseparatist., banii ajung în Transnsitria, dar regiunea nu achită pentru gazul pe care îl consumă, iar banii ajung în bugetul separatist. Cu certitudine, această decizie favorizează Moscova, pentru că ea este interesată în menținerea regimului separatist în Republica Moldova”, a explicat Sergiu Tofilat
Și expertul Ion Muntean menționează că această decizie afectează securitatea energetică a Republicii Moldova, aprofundează problema datoriilor la gaz, care, din cauza regimului de la Tiraspol depășesc șapte miliarde de dolari, dar încalcă și angajamentele internaționale pe care țara noastră și le-a asumat în fața partenerilor externi.
„Neglijând procedurile recomandate de către Comunitatea Energetică denotă faptul că piața respectivă este închisă, monopolizată și nu se va liberaliza în totalitate așa cum prevede Pachetul Energetic III”, a conchis sursa.
Experții susțin că noul preț de achiziție a energiei ar permite reducerea tarifelor pentru consumatorii finali cu aproximativ 4%, cu toate că, având în vedere evoluția pieței, această reducere ar fi trebuit să fie mai semnificativă.