Ajutorul Uniunii Europene și ajutorul Federației Ruse pentru Republica Moldova merg în direcții diametral opuse. De această părere este europarlamentarul român Siegfried Mureşan, care a remarcat că UE ajută tot mai mult R. Moldova de la declanșarea epidemiei de COVID-19.
„În plus față de sprijinul pe care îl oferim permanent cetățenilor Republicii Moldova, UE a pus la dispoziția Republicii Moldova fonduri europene nerambursabile în valoare de 87 de milioane de euro pentru nevoile urgente în această perioadă de criză. De asemenea, Comisia Europeană a propus o asistență macrofinanciară de 100 de milioane de euro în condiții avantajoase cu scopul de a atenua efectele crizei COVID-19 asupra economiei statului”, a subliniat Siegfried Mureşan.
De cealaltă parte, a menționat sursa, ajutorul promis de Federația Rusă este tot mai mic, tot mai neclar, impune condiții tot mai grele și împovărează tot mai mult cetățenii Republicii Moldova.
„Împrumutul dinspre Federația Rusă, care inițial însuma 500 de milioane de euro, acum s-a topit și se mai discută doar de 200 de milioane de euro. Acest presupus împrumut impune condiții care arată că obiectivul Federației Ruse nu este să ajute cetățenii Republicii Moldova, ci să crească dependența Moldovei de Kremlin. Spre exemplu, faptul că acordul prevede că datoriile private ale companiilor moldovenești către băncile rusești pot fi transformate în datorii de stat arată că nu avem o imagine clară cu privire la cât se îndatorează Republica Moldova în fața Rusiei prin acest acord și cât trebuie să dea înapoi”, a adăugat deputatul european.
Potrivit lui, condițiile impuse de Uniunea Europeană pentru acordarea de asistență macrofinanciară Guvernului Republicii Moldova prevăd reforme în domeniul justiției, în prevenirea și combaterea spălării banilor și reforme ce vor contribui la consolidarea sectorului financiar al statului. Sunt reforme care garantează că beneficiarii ajutorului macrofinanciar vor fi cetățenii Republicii Moldova, nu clasa politică.
„Federația Rusă, pe de altă parte, oferă un credit cu condiții ce nu avantajează cetățenii țării, ci îi afectează și îi împovărează cu noi datorii. Securitatea economică a țării va avea de suferit, iar cetățenii vor fi cei pe umerii cărora se vor achita aceste datorii private”, a mai spus Mureșan.
În opinia europalamentarului, este clar că ajutorul din partea Uniunii Europene este într-o antiteză cu cel oferit de Federația Rusă, iar Guvernul de la Chișinău ar trebui să susțină parteneriate în beneficiul cetățenilor săi, nu parteneriate bune doar pentru Federația Rusă și pentru prietenii săi de la Chișinău.