Un proiect legislativ care vizează ca podul de peste Prut de la Ungheni să fie declarat obiectiv strategic pentru investiţii va fi depus la Parlamentul României. Demersul îi aparține deputatului de Iași Petru Movilă.
„De mai bine de o lună şi jumătate port discuţii cu ministrul Mediului, Costel Alexe, şi ministrul Transporturilor, Lucian Bode, prin care solicit ca fiecare minister să desemneze nominal un reprezentant care să discute şi să soluţioneze problema podului de la Ungheni. Din discuţia cu specialiştii de la Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a reieşit soluţia că podul de la Ungheni poate fi obiectiv strategic de investiţii. Am pregătit un proiect de lege în acest sens„, a declarat deputatul Movilă, iniţiatorul legii Autostrăzii Unirii, care ar urma să facă legătura între estul şi vestul ţării, potrivit agerpres.ro.
Conform declaraţiilor politicianului, actuala guvernare are intenţia de a elabora un proiect de ordonanţă de urgenţă în privinţa podului de peste Prut, de la Ungheni, care face parte din proiectul Autostrăzii A8 sau Autostrada Unirii, Târgu Mureş – Târgu Neamţ – Iaşi – Ungheni.
„Din punctul meu de vedere, ar fi mai rapidă soluţia Guvernului. Astfel se rezolvă cea mai mare problemă din autostrada Ungheni – Iaşi – Târgu Mureş. Suntem la acest moment la refacerea studiului de fezabilitate Târgu Neamţ – Târgu Mureş, suntem în procedură de achiziţie. Pentru tronsonul Iaşi – Ungheni trebuie refăcut în totalitate studiul de fezabilitate. Practic, la mijlocul anului 2021 ar trebui finalizate toate aceste studii„, a precizat parlamentarul.
Autostrada A8, sau Autostrada Unirii, cum a mai fost numită, ar urma să facă legătura între estul şi vestul ţării, pe traseul Ungheni – Iaşi – Târgu Neamţ – Târgu Mureş. În prezent, legătura dintre Moldova şi Transilvania se desfăşoară pe traseele DN 15B – DN 15 şi DN 15 – DN 12C – DN 13B, care cu greu fac faţă fluxului sporit de trafic.
Discuțiile despre construcția de poduri peste Prut au reînceput în 2013, în cadrul contactelor bilaterale la nivel de prim-miniștri din România şi Republica Moldova.
În prezent, în cazul României, construcția podului Ungheni-Ungheni face parte din lucrările la autostrada Târgu Neamț – Iași – Ungheni, lucrări cuprinse în Master Planul General de Transport al României eligibile pentru finanțare din fonduri europene, în perioada 2014-2020.
Potrivit unui Memorandum al Ministerului Transporturilor de la București, Guvernul României va asigura finanțarea podului propriu-zis și a infrastructurii conexe, inclusiv a punctului de trecere a frontierei de
pe teritoriul României, precum și a evaluării impactului de mediu. Guvernul Republicii Moldova va asigura finanțarea pentru construcția infrastructurii conexe de pe teritoriul Republicii Moldova și va furniza informațiile privind factorii de mediu de pe teritoriul statului său, necesare efectuării evaluării impactului asupra mediului.