Strada 31 august 1989 din Chișinău va fi reamenajată și va deveni un coridor verde care va conecta Parcul Valea Trandafirilor cu Parcul Dendrariu din oraș.
Această stradă va fi replanificată conform prevederilor Ghidului de design al străzilor, elaborat în 2019 cu sprijinul PNUD Moldova. El oferă recomandări și sugerează bune practici pentru transformarea străzilor din Chișinău în spații publice care oferă locuitorilor posibilitatea de a utiliza toate modurile de deplasare, inclusiv mersul pe jos.
Astfel, pentru a eficientiza utilizarea spațiului, se va păstra banda de circulație pentru transportul rutier, iar spațiile de parcare vor fi amenajate paralel carosabilului. Totodată, va fi disponibilă o pistă pentru bicicliști, cu sens dublu de circulație.
„Pentru a încuraja mobilitatea urbană, este nevoie de a schimba paradigma de utilizare a spațiului urban prin centrarea pe om, și nu pe mașină. Favorizarea folosirii vehiculelor prietenoase mediului, utilizarea eficientă a transportului public și dezvoltarea transportului alternativ, pornesc în primul rând de la planificarea corectă a străzilor”, a menționat Inga Podoroghin, specialist de programe la PNUD Moldova.
Planul de redesign al străzii a fost elaborat de o companie contractată de PNUD, iar reamenajarea va demara în septembrie 2020, din contul resurselor oferite de Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) și Banca Europeană de Investiții (BEI).
În perspectivă, va fi dezvoltat un coridor similar între Parcul Valea Morilor și cartierul Râșcani, care va intersecta strada 31 august 1989, astfel creându-se o rețea de nivel orășenesc pentru transportul alternativ care va crește nivelul confortului vieții urbane, va diminua presiunea pe sistemul public de transport și sănătate, și va fortifica echilibrul ecologic în oraș.
În prezent, strada 31 August 1989 este folosită primordial în calitate de arteră de circulație a transportului motorizat privat. Lungimea străzii nu depășește 3 km și într-o zi aglomerată găzduiește peste 800 de automobile, parcarea cărora nu este sistematizată și reglementată. Spațiul destinat transportului alternativ (bicicletă, role, transport electric individual) lipsește în totalitate.