Încă o conductă de gaze susținută și construită de România, pe lângă BRUA, va fi doar o simplă țeavă goală, pentru o perioadă nedefinită. Este vorba despre Gazoductul Iași-Chișinău, care ar putea să fie funcțional chiar de astăzi, după cum a declarat, recent, Ion Chicu, premierul Republicii Moldova. Este un proiect intens exploatat politic de autoritățile de pe ambele maluri ale Prutului. Dar nu asta ar fi problema, ci faptul că nu se știe ce gaz va circula prin conductă. Deocamdată, investiția constă doar într-o țeavă goală, în condițiile în care autoritățile române nu au depus eforturi prea mari pentru a debloca investițiile din Marea Neagră, scrie Hotnews.
O scurtă istorie. Conducta a fost construită de Vestmoldtransgaz SRL, companie achiziționată de Transgaz prin filiala sa Eurotransgaz. Motivul care a stat la baza acestui proiect este mult-pomenita diversificare a surselor de aprovizionare. Republica Moldova, țară dependentă 100% de gazul rusesc, avea ca angajament, odată cu aderarea la Comunitatea Energetică în octombrie 2010, diversificarea surselor. Pentru a se putea integra pe piața energetică europeană, angajamentul prevedea și accesul nediscriminatoriu al părţii terţe la reţelele de transport al gazelor naturale. Așa s-a apucat compania Transgaz din România de construit conducta până la Chișinău.
Inițial, a fost construită conducta Iaşi-Ungheni, cu o capacitate de 1,5 miliarde metri cubi de gaze naturale, care a fost pusă în funcțiune în anul 2014. În acel stadiu era total inutilă. Până acum a stat goală. Apoi, în februarie 2019, au început lucrările pentru extinderea ei până la Chișinău. Adică, 120 km de conductă și trei stații de predare a gazelor naturale. Acum, a fost finalizată. La ce va fi folosită?
Despre inaugurare a vorbit doar premierul de la Chișinău, Ion Chicu. Din zona autorităților de la București nu a fost transmisă nicio informație oficială.
Premierul Ion Chicu spunea, într-un interviu pentru Radio Europa Liberă Moldova , că așteaptă un pic „să se mai limpezească lucrurile cu pandemia și poate îl vom da în exploatare așa, oficial, frumos, cu participarea, sper eu, a șefilor de guvern din România și de la Chișinău ”.
Întrebat despre gazul care va curge prin această țeavă, Chicu nu a oferit un răspuns clar. „Dacă oferta pentru gaz va fi una convenabilă pentru Republica Moldova, bineînțeles se va utiliza și acest gazoduct ”, a afirmat. Dar despre ce ofertă vorbește? „Dacă va fi mai ieftin din partea ceea (n.n. care parte?), bineînțeles că „Moldova-Gaz” va procura de acolo, dacă va fi mai scump și va fi ofertă suficientă de la alt furnizor, atunci se va procura din altă parte ”, a mai răspuns evaziv premierul R. Moldova.
În lipsa gazelor din Marea Neagră, este greu de crezut că vor putea fi exportate cantități în Republica Moldova, la prețuri mai mici decât cele rusești. Investițiile din Marea Neagră sunt blocate, din cauză că politicienii din actuala legislatură nu îndrăznesc să atace problema modificării Legii Offshore, așa cum tot solicită companiile. Altfel spus, aceste exporturi în Republica Moldova depind foarte mult de deblocarea investițiilor din Marea Neagră, însă aici este nevoie și de voință politică.
Ministrul Economiei de la București, Virgil Popescu, a declarat recent, într-un interviu pentru HotNews.ro, că investitorii din Marea Neagră înțeleg faptul că Parlamentul nu este suficient de funcțional, cu majoritate stabilă, pentru ca Legea offshore să fie modificată . Acesta consideră că „toți așteaptă un nou parlament cu o majoritate stabilă, care să și vrea să facă acest lucru (n.red. să modifice Legea offshore)”. Ministrul a mai spus că este „convins că se va lua decizia de investiție de la anul”.
În plus, mai sunt necesare investiții în rețeaua de transport și pe teritoriul României, nu e suficientă doar conducta Iași-Ungheni. Este un proiect care prevede dezvoltarea sistemului de transport în zona de Nord–Est a României, în așa fel încât să poată fi asigurată presiunea necesară şi capacitatea de transport gaze naturale de 1,5 mld. mc/an în punctul de interconectare cu Republica Moldova. Investiția este estimată la 174,25 milioane euro. Ar trebui finalizată în 2021, dar deocamdată nu sunt noutăți în privința acestei investiții.
Așa rămâne Republica Moldova la fel de dependentă de gazele rusești, iar România cu bani cheltuiți pe o conductă goală.