Editura Tipo Moldova de la Iaşi a editat 27 de volume ce reunesc peste 5 000 de articole de educaţie naţională, pe care Nicolae Dabija le-a scris timp de peste 30 de ani pentru săptămânalul „Literatura şi Arta”.
„Dacă mă întrebaţi cum luptă un scriitor contra covid-ului? Răspund: Scriind. Cum luptă tipograful? – editând cărţi. Şi iată aici ajungem la această surpriză extraordinară, pe care mi-au făcut-o ieşenii. Uitaţi-vă, cum pot ieşenii să ne facă nişte surprize atât de frumoase. Editura Tipo Moldova, în frunte cu Aurel Ştefanache, mi-a editat opera publicistică, în 27 de volume. Este o surpriză nemaipomenită pentru mine şi pentru faptul că au făcut cele 27 de cărţi timp de doar câteva luni”, a declarat Nicolae Dabija pentru TVR Moldova
Editorul Aurel Ştefanachi a notat că sunt peste 5 000 de articole de educaţie naţională, iar publicistica lui Nicolae Dabija îi va ajuta pe istoricii de mâine din România şi din Republica Moldova „la consemnarea obiectivă a evenimentelor de istorie recentă, la care scriitorul a fost nu doar martor ocular, ci şi participant activ”.
Cărţile au fost editate pentru bibliotecile din România şi Republica Moldova. „Volumele sunt însoţite de fotografii, care ilustrează într-un fel articolele, eseurile, studiile, tabletele mele pe care le-am scris şi cu prilejul diferitor evenimente care se întâmplau şi se întâmplă cu noi. Din aceste articole putem stabili ce s-a întâmplat în această perioadă de desprindere de Uniunea Sovietică, care au fost idealurile acelei generaţii, pe care eu o numesc „generaţia independenţei”, a spus publicistul, amintind că Mişcarea de Eliberare Naţională a fost făcută cu publicistică scriitoricească.
Astfel, datorită acestei publicistici scriitoriceşti, la sfârşitul anilor 80, începutul anilor 90, „Literatura şi Arta” a avut un tiraj unic în Europa de 260 000 de cititori.
Volumele de publicistică, care includ articole scrise în perioada anilor 1986-2019, au apărut în Colecţia „Biblioteca Marii Uniri” şi sunt prefaţate de cunoscutul istoric român Ioan Scurtu.