Trei basarabeni cu experienţă în inginerie şi industrie auto au dezvoltat un kit ce poate transforma orice Dacia Logan într-un automobil 100% electric. Totul a fost posibil datorită unui proiect susţinut de Universitatea Tehnică din Moldova, scrie piataauto.md.
Aşadar, echipa şi-a dorit să transforme unul din cele mai populare automobile cu propulsie tradiţioală din R. Moldova — Dacia Logan — într-unul electric, dezvoltând un kit ce ar permite replicarea rezultatului lor în număr mare pe viitor. Cu alte cuvinte, ceea ce au făcut ei acum pe exemplul unei Dacia, ar trebui să poată fi instalat pe orice exemplar Dacia Logan, astfel încât orice proprietar privat sau companie care ar deţine un asemenea model să poată beneficia de o conversie similară la elecromobilitate pe maşina proprie.
Inginerii au mers pe soluţii relativ simple şi practice, dar care să asigure viabilitatea proiectului. Ei au ales să instaleze un electromotor pe Logan, iar poziţionarea lui cea mai logică şi mai simplă este în apropierea cutiei de viteze, în locul motorului cu ardere internă. Astfel, motorul vechi s-a decuplat de cutie, iar în locul lui a fost montat electromotoul, care îşi transmite astfel forţa către cutia de viteze standard a maşinii, iar ulterior prin semiaxe punţii faţă, exact ca la un Logan standard.
Electromotorul produce 30 kW putere, ceea ce înseamnă 41 CP, dar cuplul este simţitor mai mare şi este livrat instantaneu, motiv din care Loganul electric îşi păstrează un dinamism decent.
Bateria aleasă a fost una de tip LiFePo4, adică una pe bază de fosfat de fier şi litiu. E una din cele mai accesibile, fiabile şi durabile baterii, cu o performanţă foarte stabilă şi predictibilă. Dezavantajul său e densitatea mai mică de stocare a electricităţii, prin urmare la un anumit volum capacitatea e mai mică decât la una litiu ion folosită pe larg la electromobilele mai scumpe. Un alt dezavantaj relativ ar fi faptul că ea operează ca voltaj mai mic, în cazul bateriei instalate pe Dacia Logan din R. Moldova fiind vorba de 72 V. Astfel, bateria pusă de echipă are 15 kWh capacitate totală, şi o intensitate maximă de 400 A.
Voltajul de 72 V a fost ales de echipă şi din considerente de a fi mai puţin periculos, dar şi pentru că ar fi suficient pentru exploatarea în ciclu urban a electromobilelor rezultate în prima fază. Astfel şi încărcătorul folosit la realimentarea bateriei e unul de 72 V, la maxim 90 A.
În prezent, exemplarul de test Dacia Logan a trecut cu succes conversia electrică, motorul, controller-ul şi bateria fiind montate, toate funcţionând deja în regim de testare. Maşina a fost supusă unor teste pe teritorii închise, iar calculele de consum şi capacitate arată o autonomie promiţătoare: cca 120 km în regim urban pentru acest Logan 100% electric. Acum maşina e în proces de obţinere a autorizaţiilor pentru testele pe drumuri publice, după care cifrele de autonomie în viaţa reală vor deveni mai relevante, iar la acea etapă vor fi identificate şi înlăturate orice eventuale imperfecţiuni.
Echipa de ingineri mai menţionează că această combinaţie testată de electromotor şi baterie reprezintă varianta cu performanţă minimă acceptabilă pentru Logan, dar va exista posibilitatea de a opta pentru un electromotor mai puternic şi o baterie de capacitate mai mare. Oricum, kit-ul e gândit pentru Logan şi alte maşini cu greutate proprie de până la 900 kg. I-am întrebat şi care ar fi costul unui kit. În prezent, la o producţie de scară redusă, acesta ar fi în jur de 7.000 euro cu toate componentele şi lucrările incluse, sau ceva mai mult dacă s-ar opta pentru componente mai puternice. În viitor, însă, odată cu lărgirea producţiei, kit-ul ar putea avea un preţ simţitor mai accesibil.
Creatorii kit-ului menţionează că asemenea conversie la propulsie electrică ar putea fi deosebit de atractivă pentru firmele de taxi, de exemplu, sau companii care au flote de maşini similare, ele urmând să beneficieze imediat de o reducere semnificativă a costurilor de operare odată cu asemenea conversii. Mai mult ca atât, această conversie nu e neapărat să se facă pe un automobil nou, ea poate fi făcută şi pe un Logan care a parcurs deja câteva sute de mii de kilometri, de exemplu, cu motorul său original, iar la un moment dat conversia asta îi va oferi o a doua viaţă, ecologică, fiind în continuare capabil să muncească la costuri mult mai mici.